MÔJ ROZHOVOR PRE SME 12. 11. 2016

MÔJ ROZHOVOR PRE SME

Krátko po vstupe do vlády ste začali s kritikou RTVS. Hovoríte, že chcete „vyvážené politické spravodajstvo, v ktorom nedostávajú hlas úplne okrajové, ale politicky korektné skupinky“. Čo tým myslíte?

„Poviem to na rovinu. Slovenská televízia nemôže organizovať štrajk 200 učiteľov a robiť z toho hlavnú správu. Keby sa celý ten ansámbel, ktorý tvorili dve percentá zo všetkých učiteľov, nedostával pravidelne na obrazovku, nikdy by sa nevytvoril dojem, že je tu nejaký štrajk učiteľov.“

O štrajku informovala väčšina médií. Kde vidíte dôkaz toho, že ho organizovala RTVS?

„Iné je chodiť tam a mapovať to a iné pomáhať s organizáciou. Slovenská televízia mala pravidelné vstupy, kde si títo dotyční ľudkovia organizovali ďalšie stretnutia. Pán Crmoman (Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov, pozn.red.) vystúpil v televízii a povedal, že na druhý deň sa stretneme tam a tam.“

Neviem, aký príspevok myslíte, ale médiá zvyknú informovať o aktuálnych veciach aj s výhľadom na ďalšie dni.

„Ak áno, mne sa to zdá nenormálne.“

Povedať, že RTVS organizovala štrajk, je vážne obvinenie. Aký teda máte na to dôkaz?

„Ja som to tak vnímal na televíznej obrazovke.“

Nie je to potom len vaše vnímanie, ktoré nemusí kopírovať objektívny stav?

„Je veľa vecí medzi nebom a zemou, ktoré sa nikdy nedajú objektivizovať a dajú sa len vycítiť. Ide o to, že riešia okrajové veci, ktoré nie sú z celospoločenského hľadiska až také významné. Spravodajstvo niekedy pôsobilo, že robí nátlak na slovenskú spoločnosť, napríklad pri utečencoch. Vyvolávalo dojem, že je nenormálne, že nechceme prijímať utečencov, že utečenci sú chudáčikovia a slovenská vláda pre nich nič nerobí.“

Kritici aj posledný prieskum Medianu ukazujú, že spravodajstvo RTVS sa zlepšilo a ľudia ho považujú za objektívne. Vy nevidíte žiadne zlepšenie?

„Boli časy, keď som sledoval výlučne spravodajstvo Markízy a je fakt, že už roky rokúce sledujem len spravodajstvo RTVS. Určitým spôsobom sa zlepšilo, ale politické spravodajstvo je v mnohom jednostranné. A teraz nehovorím, že opozičné alebo koaličné, ale počujete tam prúd informácií, ktoré majú charakteristiku, že ich nevieme identifikovať. Aj po zverejnení emailov je podozrenie, že tam dochádzalo k nejakému ovplyvňovaniu, ktoré nebolo viditeľné.“

Nie je dobré, že sa nedá identifikovať na koho strane spravodajstvo je? To je prejav objektivity.

„Nie je to dobré, pretože sa mi zdá, že je tam niekto tretí.“

Kto má byť ten tretí?

„Neviem, niekto komu sa nepáči ani slovenská opozícia, ani slovenská koalícia.“

A ako sa ten niekto tretí v spravodajstve prejavuje?

„To si musí niekto vydedukovať z toho, čo cíti a čo nie.“

Nie je za celou tou kritikou RTVS krivda Andreja Danka, že nedostával toľko priestoru v spravodajstve pred voľbami?

„Keď ste zabŕdli do tejto časti, ak si dobre pamätám, okrem jedného vystúpenia v predvolebnej debate rozprávala slovenská televízia o SNS len vtedy, keď sa vyhodnocovali volebné prieskumy. To je celkom objektívne? SNS pri tom už dlhodobo vykazovala od šesť do deväť percent! Ale strany, ktoré vznikli aj zanikli pomaly v rovnaký deň, napríklad Kaníkova strana, dostali v spravodajstve taký priestor, že človek by si myslel, že sa americkí republikáni zišli po víťazných voľbách.“

Nechcete RTVS do správy aj preto, aby v nej SNS mala viac priestoru? Pán Danko už povedal, že pri koncesionárskych poplatkoch bude konať len vtedy, ak televíziu dostane do správy.

„To sú reči, ktoré ani neviem, v akej situácii povedal. Viem len, že potom ich viackrát nepotvrdil.“

Aj niektorí vaši koaliční partneri pripúšťajú, že SNS môže mať v RTVS nejaké záujmy. Máte ich?

„Každá strana má nejaké záujmy. Našim nominantom, ktorí sa dostali do rôznych pozícii v štátnej správe, dávame inštrukciu, robte to čo najlepšie, ako viete, lebo tak budete robiť najlepšiu reklamu SNS. Prepolitizovanie štátnej správy by už malo skončiť. Chceme, aby spravodajstvo bolo objektívne a vyvážené, aby tam boli relevantní ľudia a to sú napríklad pre školstvo odbory, ktoré podpísali kolektívnu zmluvu. Keď neinformovali o strane, ktorá mala pred voľbami osem percent, prečo informovali o dvoch percentách učiteľoch, ktorí vyvolali štrajk? Nebyť toho, štrajk by v marci dávno skončil.“

Dajú sa tieto vaše záujmy dosiahnuť za stavu, že by zostal riaditeľom Václav Mika?

„My ho nechceme odvolať, ani robiť nejaké mimoriadne opatrenia. V každom prípade si myslíme, že pán Mika svoju kapacitu už vyčerpal.“

Bola by pre vás vhodnou riaditeľkou Zuzana Ťapáková?

„Tú ani nepoznám. Prečo sa ma na ňu pýtate?“

Je to bývalá riaditeľka Markízy, o ktorej sa hovorí ako o najpravdepodobnejšej riaditeľke RTVS.

„Bol som veľmi dobrý známy nebohého Martina Ťapáka. Ale túto pani nepoznám. V televízii treba urobiť dve veci. Aby mala profesionálne vedenie a aby to robila remeselne dobre. Mika má síce skúsenosti, ale vedie to ako komerčnú televíziu, z ktorej prišiel.“

Kriticky sa vyjadrujete aj k Ústavu pamäti národa, kde môže čoskoro skončiť jeho šéf Ondrej Krajňák. Čo vám tam prekáža?

„Pán Krajňák úplne rozprášil vedecko-výskumnú prácu a dokumentačná práca tam hapruje. Začiatkom tohto roka ústav dokonca po dlhom období prišiel o právo byť vedecko-výskumnou inštitúciu a nemôže už žiadať granty. Zo správy Dozornej rady tiež jasne vyplýva, že v mnohých veciach nakladal nehospodárne s majetkom štátu a obchádzal zákon pri tendroch, ktoré rozkúskoval a obišiel tak vypísanie súťaže. Pán Krajňák je v rozpore s celou správnou aj dozornou radou. Kým v dozornej rade sú zväčša ľudia orientácie Smer a SNS, čo by sa dalo chápať, v správnej rade sú aj ľudia menovaní prezidentom Kiskom. Nemôžu byť všetci hlúpi a jeden múdry, ako to on hovorí. Preto je pod moju dôstojnosť, aby som o tomto debatoval.“

Krajňák pre SME povedal, že pred voľbami ste mu volali s tým, že ak odvolá historika Martina Lacka, bude znášať následky. Je to pravda?

„Pán Krajňák si mýli dojmy s pojmami. Ja som s ním nerozprával o Martinovi Lackovi, ale o Jánovi Bobákovi. Ešte za komunizmu spolu so mnou zakladal Maticu slovenskú, angažoval sa pri vytvorení samostatného štátu, pracoval na slovenskej ústave. Povedal som mu, že v slobodnom štáte by si mal dávať pozor, keď prenasleduje ľudí, ktorí sa zaslúžili o tento štát aj o inštitút, ktorý spravuje.“

Ale z akého titulu ste mu odporúčali, ako má postupovať a hovorili o znášaní následkov?

„To som mu nehovoril, to si vymyslel.“

Spomenul aj to, že vám prekážalo, že ÚPN dáva bezpečnostnému výboru podklady, ktoré sa týkajú previerok verejných funkcionárov.

„Do týchto vecí som sa nikdy nemiešal. Ja mám na rozdiel od iných riadnu previerku od NBÚ. V tomto prípade si buď vymýšľa alebo si ma mýli s niekým iným. Ústavu sa venujem len v oblasti dokumentácie a vedecko-výskumnej práce ako historik.“

Zákon o ÚPN hovorí, že ústav má vykonávať nestranné hodnotenie obdobia neslobody, kde spadá fašizmus aj komunizmus. Môže to robiť Ján Bobák, ktorý pracoval ako vedecký pracovník v Ústave marxizmu a leninizmu?

„Celá legenda o tom, že Bobák je marxisticko-leninský historik je pravda aj nie je pravda. Pracoval na Spoločensko-vednom ústave SAV v Košiciach, kde ho miestni komunistickí funkcionári začali prenasledovať a ŠTB ho viedla ako nepriateľskú osobu, lebo sa im nepáčilo, ako dával ich politickú kariéru do súvisu s minulosťou, najmä so 40-tými a 50-tymi rokmi. Preto odišiel do Bratislavy do Ústavu marxizmu a leninizmu ÚV KSS, kde pracoval rok a pol. Ale tam boli aj iní, napr. Weiss, Kanis etc.“

Ale oni nepracujú v inštitúcii, ktorá ma hodnotiť zločiny a prejavy komunizmu.

„Každý si píše svoju históriu, vtedy, aj teraz. Ja sa netajím, že som bol v KSS a myslím, že som urobil pre demokraciu v tomto štáte o mnoho viac ako niektorí tí, ktorí sa búchajú do sŕdc, že komunistami nikdy neboli; aj to len preto, lebo boli tak skompromitovaní, že pre KSS boli nevhodní a nechceli ich tam. A v tomto štáte neexistuje žiadny zákon o zákaze výkonu povolania. To je právna rovina.“

A čo morálna rovina. V tej je to v poriadku?

„Aj morálne. Keď môže človek ako Krajňák vykonávať túto funkciu, tak to už môže hocikto robiť v tomto štáte hocičo.“

Ako vnímate výpoveď, ktorú dal Lackovi?

„Z mnohými názormi Martina Lacka nesúhlasím, napríklad s jeho hodnotením SNP. Ale je to človek, ktorý pracuje na základe historickej metódy, svoje názory opiera o fakty, len ich vykladá inak ako väčšina historikov, vrátane mňa. V roku 1970 som zažil ako gymnazista previerky, keď ľudí vyhadzovali zo strany, lebo nesúhlasili so vstupom vojsk Varšavskej zmluvy alebo boli označení za pravicových oportunistov, teda mali iní názor, ako mal oficiálny establišment. Týchto ľudí povyhadzovali z práce, ich deti, aj keď boli talentované, sa nedostali na školy. Teraz sa pýtam, nebolo by napľutím na to, čo chceme odsúdiť, keby sme túto istú metódu aplikovali na Martina Lacka len preto, že má iný názor ako establišment? Je to otec, ktorý sa stará o tri malé deti a vyhodili ho na ulicu.“

Historik Lacko obhajuje vojnového prezidenta Jozefa Tisa, za ktorého bolo zo Slovenska vyvezených stovky slovenských Židov. To je historický fakt.

„On robí s prameňmi. Takéto veci sa majú riešiť vo vedeckom prostredí, vedeckými metódami a nie represiou. Tá nikdy v živote nepriniesla pravdu ani spravodlivosť. Okrem toho počuli ste niekedy, že by sa Lacko stotožnil s politikou slovenského štátu v židovskej otázke?

Viem o tom, že pred voľbami ešte ako pracovník ÚPN vyzýval na to, aby ľudia volili Mariana Kotlebu.

„To je jeho zlyhanie.“

Aj po tomto zlyhaní vnímate jeho výpoveď ako represiu?

„Myslím, že pán Lacko sa obráti na súd a súd dá odpoveď na to, či bol vyhodený z práce v zmysle zákona.“

Kto by mal viesť ÚPN, aby vo vašich očiach inštitúcia fungovala ako má?

„Čudoval som sa, že Smer si vybral do Správnej rady Petra Zelenáka z Historického ústavu SAV a že na neho neprišiel už skôr. Je to veľmi schopný, erudovaný historik, poznám ho ako človeka, ktorý má talent ľudí spájať a je dobrý manažér. Ale to je len moja úvaha. Neviem, aké zámery má Smer. O týchto veciach sme nehovorili.“

Z SNS ste odišli kvôli Jánovi Slotovi a vrátili ste sa do nej až v roku 2014, keď ju viedol Andrej Danko. Nevadí vám, že Danka vytiahol práve Slota, ktorý z neho urobil prvého podpredsedu?

„V SNS som vtedy nebol a vnútorné pomery v strane som ani nesledoval. Jediná vec , do ktorej som sa snažil zasiahnuť za celé obdobie, keď som bol mimo SNS, bolo to, že som sa snažil ovplyvňovať vtedy ešte pani Malíkovú ako predsedníčku strany v tom, aby si uvedomila, že politika sa nerobí vo vysokých čižmách, ani silnými rečami, ale že sa robí vo frakoch a s politickým programom. Keď sa objavil pán Belousov, prestala mať záujem o moje služby.“

Nevidíte teda rozpor v tom, že vášho súčasného šéfa vytiahol Slota?

„A viete, kto vytiahol, respektíve navrhol Smeru Krajňáka za šéfa ÚPN?“

Kto?

„Ten človek sa volal Martin Lacko. Opýtajte sa hocikoho z ÚPN.“

Vnímate Smer ako vášho najväčšieho súpera?

„Slovenská spoločnosť je konečná množina, kde máte štyri milióny voličov. O všetkých týchto voličov máme záujem. Vieme, že niektorých neoslovíme nikdy, lebo sú inej národnej či náboženskej orientácie, napríklad šašov matovičovcov nezoberieme. O všetkých ostatných zápasíme, či volia toho alebo onoho. A určite si nemyslíme, že je správne, čo urobil Smer v svojej prvej vláde. Vysal svojich politických partnerov a v roku 2010 nemal s kým vládnuť. My sa usilujeme o všetkých, ale nechceme škodiť partnerom.“

Vidíte vo vašej strane budúceho premiéra?

„O tom, kto bude budúci premiér rozhodnú voliči vo voľbách. Je proti zmyslu existencie strany, aby sa neusilovala o získanie politickej moci a keď chce realizovať svoj program, aby sa nesnažila o získanie čo najväčšieho vplyvu. A mať ambiciózneho predsedu je pre stranu požehnaním, pretože len pri stavaní si vysokých cieľov môžete dosiahnuť veľké výsledky.“

 

 

  1. Tučko Bombička 1. decembra 2016 / 18:01

    Yoss,

    za prvé by som nestrácal nervy a počkal si na prieskumy ďalších agentúr. Za druhé je zjavné, že sa proti Smeru vedie cielená likvidačná kampaň, veľmi systematická. To by bol problém sám o sebe, ale zvládnuteľný. Skutočný problém je – podľa mňa – v niečom inom. A vŕta mi to v hlave už od tej programovej konferencie Smeru, ktorej príspevky som si pozrel na nete. Zo Smeru mám dnes pocit ako z klinickej mŕtvoly. To si fakt niekto v tej strane myslí, že voličov nadchne:
    – 85% priemeru životnej úrovne EÚ v roku 2020?
    – najrýchlejšie rastúca minimálna mzda v roku xxxx?
    – rekordne nízka nezamestnanosť a pod.?
    To sú pekné veci, ale málo nato, aby niekto Smer volil. To je ako keby som išiel na rande a balil ženskú tým, že si sám periem ponožky a vynášam smeti. Navyše v situácii, keď to dotyčná už o mne dávno vie. Voliči Smeru sa nemajú čím nadchnúť, povedané polopate. Chýba „náboj“. Zostala len rutina. Paška s Blahom údajne pripravovali nejakú koncepciu, ale tú v Smere zmietli zo stola ako príliš konzervatívnu a nacionalistickú (podľa ktoréhosi ľavičiarskeho „uja“). Pridajte k tomu verejné pranie vlastného prádla počas celej jesene. Ale zato triedny boj proti Kotlebovi, to je dnes hit dňa, to sa ráta, že Smeráci (a SNSáci)? Kotleba zavedie vlakové hliadky a nič iné tých vládnych baranov netrápi, len ako ich zrušiť. Viete, aké boli reakcie dole medzi ľuďmi? Takéto:

    „Čo tým somárom vadilo? Že boli vlaky chvíľu čisté?“

    Povedzte mi, Yoss, prečo mám vlastne ten Smer voliť? S mimovládkami nerobia nič, ako tu demonštroval Milanxyz, dokonca sa od Žitňanskej v RTVS dozviem, že ich ešte aj z nového protischránkového zákona vyradili z kontroly. RTVS „jak by dal“. K tomu pridajte tzv. kauzy, ktoré Smer zvláda zhruba nasledovne:
    https://www.youtube.com/watch?v=E2ErgCflANc
    – tú reláciu si pozrite, ten Lajčák je teda skutočne výhra!!! Mimochodom, pamätáte sa ešte, ako sme sa tu rozčuľovali pred nejakým časom nad tým, koho všetkého si tento ťažký diplomat naťahal na ministerstvo do ktorejsi komisie?

    A vrcholom srandy Ficova tiráda ohľadom médií uplynulý víkend. Do bodky s ním súhlasím! Ale ako to zakončil? Inštitucionálne s tým nebudú robiť nič – teda pôjde všetko po starom. Tak načo potom?

  2. pomocník 1. decembra 2016 / 21:30

    Keď niekto nie je schopný dostať pod kontrolu aspoň jedno veľké médium v krajine (a je svetový unikát, že ešte aj štátna televízia je otvorene a s neskrývaným výsmechom protivládna), tak sa nemôže čudovať, že mu preferencie skončia na nule. Počúvať roky ohovárania na niečiu adresu (často aj naklamané)…to už potom funguje aj na podprahovej úrovni, tomu sa ubránia len najväčší fanatici SMERu, ale nie tretina obyvateľstva, to je vylúčené.

  3. pomocník 1. decembra 2016 / 21:35

    A druhá zásadná chyba bolo všetko, čo sa urobilo (a neurobilo) vo vzťahu k nezamestnaným. Tí musia byť riadne naštvaní a plným právom (a vraj ľavicová vláda).

  4. yoss 2. decembra 2016 / 9:21

    Tucko,

    s tymi ponozkami nemate celkom pravdu, media dokazu naozaj vsetko, aj z uplnej banality urobit velkolepu zalezitost :-). staci, ked mate dobreho kameramana a dost penazi pre stab ludi, ktori sa postaraju o technicke zalezitosti – kazdy vecer v tu istu hodinu budu davat vasej milej nove a nove zabery ako sa cerstvo oprane ponozky vyvesene na snure trepocu vo vetre – na pozadi ostrov, piesocna plaz, oblaky… tomu sa neda odolat – jedine vyhodit bednu do kontajnera !!!

    myslim, ze nas pan premier si presiel tento vikend ocistnym peklom poznania, ked este aj taky nimand ako Dobsinsky si z neho urobil ufulanu cigansku hracku. v nedelu vecer na TA3 nastvany premier konecne objavil ameriku a povedal, ze RTVS stratila svoju verejnopravnost. lenze vzapati, akoby dostal strach zo svojho objavu, tak sa vyslovil, ze on do slobody medii zasahovat nebude – takze z toho mraku prsat zase nebude. pan premier si nadalej, ktoviepreco, zamiena slobodu mediu so slobodou klamania…

    ja som to spominal uz minule, taziskovy problem je v tom, kto ovlada diskurz, teda temy ktore sa otvaraju, a ktore nie a ako sa tie otvorene temy podavaju. napriklad vyborny napad, cestovanie vlakov zadarmo pre studentov bolo otvarane len v tom kontexte, ze to sposobuje problemy ostatnym cestujucim, ktori sa nevedia dostat do preplnenych vlakov. celkovo to dopadlo tak, ze nieco dobre sice urobili, lenze ich za to nikto nepochvalil, nikto to neocenil – a samotni studenti to beru tak, ze to je predsa normalna vec, na ktoru maju akademicke pravo…

    momentalne prebieha medialna polovacka na Miroslava Lajcaka. kazdy den unisono vsetky TV davaju balastne redaktorske reci na pozadi zaberov, ako Lajcak cosi krvopotne vysvetluje a privatizersky synacik Beblavy povysenecky pozaduje predlozit dalsie a dalsie supisy, „lebo to nam nestaci“. pan obzalobca a pan arbiter v jednej ulohe – a pritom ma na hlave tolko masla, ako v jeho veku malokto. Lajcaka media podavaju ako takeho skolacika, ktory pri fotbale rozbil okno a zatlka a zatlka. otazka casu, kedy na neho nieco naskrabu a pojde za Paskom…

    pribeh strany SMER sa doteraz nepodobal, ale teraz sa zacina napadne ponasat na pribeh strany HZDS, ktora tiez po istom case vycerpala svoju energiu a nebola schopna odolavat medialnemu a politickemu natlaku tych politickych zoskupeni, ktore tu boli hned od zaciatku a sleduju svoje vlastne zaujmy, dost odlisne od zaujmov vacsiny beznych ludi.
    tato klika je opat v sedle – media maju, ambicie tiez, staci uz len strane SMER trochu umensit percenta, aby mohli zostavit vladu a budu pokracovat tam, kde v roku 2012 skoncili…
    +
    ani sa nebudu musiet velmi namahat, kliniec do politickej rakvy si pan premier zatlcie sam. prave vcera vysla zprava, ze vlada prijme vyhlasenie k takzvanemu unosu Kovaca mladsieho do zahranicia – to bude Ficova definitiva – a aky to bol nadejny politik…

  5. Tučko Bombička 2. decembra 2016 / 10:05

    Yoss,

    prvý odsek palec nahor, dobre som sa zasmial. So zvyškom súhlasím do bodky! Ved to som mal na mysli: kedy prišiel Smer naposledy s niečím „veľkým“? A k Lajčákovi: ked po vás vyštartujú, nemôžte ísť na tlačovku s tým, že ja tej chuderke absolventke nechcem ublížiť, dokonca som chcel, aby sa vrátila na ministerstvo. ČO? To je vtip, do paroma? Prvé, čo malo zaznieť: na ministerstve mrvila, čo mohla a keby nebolo nič reálne (o čom pochybujem) tak niečo „objaviť“. A tvrdo po nej. Osobná pomsta z jej strany atp. Aby bolo aj dotyčnej jasné, že sa hrá na obe bránky, nie len na jednu! Ale to by ten trkvas Lajčák nesmel mať v hlave nasrané. A ohľadom amnestií súhlasím: iba korunovaný blbec sa ide odbavovať na agende namierenej proti človeku, ktorého voličský elektorát sám prevzal. Súhlasím so všetkým, čo ste napísali do bodky. Ale dodám, že toto bude predsa len beh na dlhú trať a do volieb ja ešte predaleko.

  6. pútnik matičiar 2. decembra 2016 / 13:20

    Smer a Fico, su klony HZDS a Mečiara a tak aj skoncia.

  7. yoss 4. decembra 2016 / 16:30

    Tucko,
    presne tak. akoby uz Robert Fico zabudol na to, ze sa onehda ospravedlnoval za svoju ucast v markizackom prevrate z roku 1998…

    pan Hrnko,
    co sa deje v koalicii. vyzera to, ze koalicia si tym „protiteroristickym“ zakonom dobre zavarila. to tam nikto nema trochu rozumu ??? stat predsa nemoze rozhodovat o tom, ktore nazory su spravne…

    Lipšic mu odpovedal, bodaj by. Som toho názoru, že extrémistické názory, pokiaľ nepodnecujú násilné chovanie, sú chránené slobodou prejavu. Štát by nemal rozhodovať, ktorý názor je správny, ktorý nesprávny a ktorý z tých názorov budeme aj trestne stíhať. Parlament schválil teraz protiextrémistickú novelu, ktorá je absolútnou katastrofou. Podľa tejto novely bude trestné už aj hanobenie skupiny pre politické presvedčenie, keď poviete špinavá SaS, tak to bude trestný čin!

    http://www.hlavnespravy.sk/lipsic-rozdrvil-hvoreckeho-zitnanskej-protiextremisticku-novelu-oznacil-za-katastrofu-pietruchova-je-prenho-extremistka/868209

  8. Ľudovít 5. decembra 2016 / 12:33

    SNS súhlasila s prijatím zákona o „boji proti extremizmu“.
    Poznámka č.1 : Podľa tzv. „európskych hodnôt“ a preSStitutov
    VLASTENECTVO = Nacionalizmus /fuj/ = EXTREMIZMUS !!!
    Poznámka č.2 : Kotleba sa môže spokojne usmievať !!!

  9. Tučko Bombička 5. decembra 2016 / 13:37

    Doteraz som si myslel, že pád tejto vlády by bol pre krajinu katastrofa. Ale ak je pravda to, čo v tom článku hovorí Lipšic, tak nič lepšie, než to, že táto vláda zrachoce, sa Slovensku ani nemôže stať…to je skrátka neuveriteľné.

  10. pútnik matičiar 5. decembra 2016 / 15:15

    Ten protiteroristicky zakon je…, je aj…, a urcite je aj …. Ospravedlnujem sa za tie bodky, ale asi mam malo odvahy, pomenovat ten zakon pravymi menami. Lebo SIS, Smatana a dalsi udavaci nikdy nespia.

  11. pomocník 5. decembra 2016 / 18:29

    Ak je to všetko pravda (aktuálne som lenivý si ten predpis vyhľadať), od prvého januára tu (a inde na slovenskom internete) bude každá druhá veta trestná. Som veľmi zvedavý, ako sa toto bude prakticky riešiť, lebo také niečo nebolo ani pred rokom 1989.

  12. Lukáč 5. decembra 2016 / 18:50

    Pani, upokojte sa, netreba hneď lietať z extrému do extrému. Plati, že srdce a rozum majú ísť ruka v ruke, ako to vraj povedal Lajčák. Je to dobré všeobecné pravidlo pre ľudské spravanie,
    neviem prečo sa k nemu nedokazal Lajčák na tlačovke otvorene priznať.
    P. Hrnkovi by som chcel dať do pozornosti problém vyučby dejepisu na ZŠ. U nás majú deti len 1 hodinu dejepisu týždenne, zatiaľ čo v Česku, Poľsku a Maďarsku 2 hod. V Maďarsku je vraj povinná aj maturita z dejepisu pre každého. My sme priliš liberálni, každy si môže robiť čo chce /ako v médiach/. Kedže SNS má svojho ministra školstva, mala by túto nepriaznivú situáciu zmeniť a nie malicherne odmietať návrhy samotných učiteľov dejepisu.

  13. pomocník 6. decembra 2016 / 3:45

    Príliš liberálni v médiách?? A vyriešime to fakticky zrušením slobody slova? A keď niekto povie, že je to problém, tak odpoveď znie, upokojte sa? No vidím, že je to horšie než som si myslel.

  14. pomocník 6. decembra 2016 / 12:37

    Ešte podotýkam – mimo témy – že slovenské školstvo vďaka tým všetkým úžasným „reformám“ po roku 1989 klesá do úplného suterénu sčasti na úrovni rôznych afrických krajín. http://www.compareyourcountry.org/pisa/ – tendencia oproti poslednému zisťovaniu: katastrofálne zhoršenie. Namiesto toho, aby sa systém aspoň núdzovo zachránil a doslova sa znova zaviedlo všetko vrátane učebníc z roku 1989, tak zvyšujeme radikálne na úkor zvyšku štátu platy osobám (totiž učiteľom), ktoré evidentne robia najhoršiu prácu v celom štáte. To len na zamyslenie…. Ja by som ich polovici na základe testov vyhodil, to by bol prvý krok. Lenže nič také sa nestane a ešte im aj pridáme, až kým nebude školstvo na úrovni Ugandy.

  15. Milan2 8. decembra 2016 / 16:33

    Ja tiež súhlasím s pomocníkom ale s doplnkom že my už tu mame aj nadštandardne platenú justíciu s najhoršími vysldkami ktora navyše funguje tak že si navzájom prihrávajú peniaze štýlom ja úradník Pravnik sa pomýlim a ty Pravnik stať zažaluješ a ten vyplatí vysoké odškodné. Pozostalí zo spadnutého mosta v Kurimanoch žiadajú odškodné 50.000 EUR čo právnik žiada 3 krát viac od novín za hybnú informáciu….

  16. Milan2 11. decembra 2016 / 1:36

    Na sneme Smeru v Prešove Fico povedal: Médiá strácajú dôveryhodnosť a potom sa ľudia uchyľujú k informáciám na sociálnych sieťach.
    Ja by som to doplnil, že dôverihodnosť už novinári a naše média skokovo po správach o Ukrajine stratili. Pritom nám šlo o tranzitný plynovod – ten sme stratili – o pár rôčikov bude mať už len hodnotu šrotu.
    No a povedzte mi, ktoré médium je dnes dôverihodné?.
    To už nie je o dôverihodnosti, ale už o zvyškoch percenta dôverihodnosti médií. Články sú v podstate dnes už len politická reklama a piár….

  17. yoss 13. decembra 2016 / 12:14

    este jedna poznamka:
    na Slovensku je len obmedzeny pocet narodovcov a ta zlocinecka protislovenska banda to velmi dobre ovlada. preto sa snazia narodniarsku scenu rozostvat, rozparcelovat, jedneho po druhom odstrelit. je to uspesna taktika, vychadza im to tusim uz od roku 1990. jedina obrana proti tomu je neist proti sebe pre rozne detailne nazorove rozdiely a po druhe mat svoje media, cez ktore bude podniknuty protiutok…

  18. yoss 18. decembra 2016 / 13:10

    Mika je uz za vodou, nabalil sa na koncesionaroch. byvala Mikova firma PSMA vyhrala od RTVS 2,5 miliona € kvoli sporu o prenajom vysielacieho casu. vyhrali tym sposobom, ze zalovany (SRO) nechodil na sudy a nereagoval na podania, cize takzvanym vyhnivacim sposobom

    16. Nakoľko žalovaný nezaplatil požadovanú sumu sťažujúcej sa spoločnosti, podala na neho 1. júna 2006 žalobu na vyššie uvedenú sumu aj s úrokmi.
    17. Dňa 29. marca 2007 bola žaloba doručená žalovanému na vyjadrenie. Pojednávania boli vytýčené na 13. a 27. apríla a 14. mája 2007, počas ktorých Okresný súd Bratislava I preskúmal komplexné písomné dôkazy a vypočul konateľa sťažujúcej sa spoločnosti a štyroch svedkov.
    18. Akokoľvek, žalovaný nepredložil žiadne písomné vyjadrenie a nezúčastnil sa žiadneho pojednávania. Okolnosti jeho neprítomnosti boli neskôr predmetom sporu (pozri nižšie).
    19. Dňa 14. mája 2007 Okresný súd Bratislava I (ďalej len „okresný súd”) vyhovel žalobe. Poznamenal, že napriek tomu, že žalovaný bol zastúpený advokátom, nepredložil žiadne vyjadrenie k žalobe a nedostavil sa na pojednávanie bez vážnych dôvodov. Prejednal vec podľa § 101 ods. 2 Občianskeho súdneho poriadku (zákon č. 99/1963 Zb. v znení neskorších predpisov – „OSP“), ktorý v prípade neodôvodnenej nespolupráce účastníka konania umožňuje prejednanie veci na základe dostupných podkladov.

    http://www.epi.sk/rozhodnutie-sudu/PSMA-spol-s-r-o-proti-Slovenskej-republike.htm

  19. Tučko Bombička 18. decembra 2016 / 13:18

    Iba pre zaujímavosť, mapa, ako vidia Európu Nemci (ich perspektíva):

    https://geopoliticalfutures.com/wp-content/uploads/2016/08/germany-perspective.jpg
    z článku: geopoliticalfutures.com/merkel-battles-history/

    Pán Hrnko, rád by som sa Vás spýtal ako historika, či tá nemecká perspektíva má nejaký hlbší historický základ, prípadne z čoho pramení či odkedy by tak mohla asi existovať?

  20. yoss 18. decembra 2016 / 13:42

    pan Hrnko, pozrite sa na to
    zevraj preco nema RTVS peniaze, lebo financie stiahla byvala Mikova firma PSMA, ktora nezaplatila RTVS zho=dou okolnosti tu istu ciastku 2,5mil€. su to spory, na ktore RTVS kasle, radsej si pytaju peniaze od koncesionarov – to je pre nich vyhodnejsie

    Súdne spory Slovenského rozhlasu (dnes RTVS) so spoločnosťou PSMA nie sú ani po siedmich rokoch na konci. V prvom sa RTVS podľa jej výročnej správy neúspešne snaží od agentúry získať takmer 2,5 milióna eur neuhradených faktúr za odvysielanú reklamu.

    V druhom si PSMA podľa účtovej uzávierky RTVS, naopak, nárokuje od verejnoprávnej inštitúcie 868-tisíc eur plus 14-percentný úrok z omeškania.

    RTVS včera nevedela poskytnúť informáciu, v akom stave súdne spory momentálne sú. Rovnako o tom nevedel nič povedať ani dnešný majiteľ PSMA Igor Cako. Spor za neho vedie právnik, s ktorým sa má v blízkej budúcnosti stretnúť, vysvetlil.

    Nemajú na účte nič

    Štát však zrejme bude mať aj v prípade víťazstva na súde veľký problém získať milióny za reklamu. Agentúra podľa informácií Caka už nevyvíja žiadnu činnosť. Podnikateľ dokonca povedal, že firma nemá na účte finančné prostriedky.

  21. yoss 18. decembra 2016 / 13:47

    tunelovanie ako hrom, ma z toho podiel aj madarics ??


    „Boli sme s pánom Mikom v kontakte. To sú také priateľské vzťahy a výpomoc,“ vysvetlil Cako pri osobnom stretnutí, ako sa do agentúry dostal. Neskôr telefonicky spresnil, že Miku pozná z niekoľkých recepcií. „Bola to výpomoc pre mojich priateľov, ktorí ma oslovili,“ odmietol uviesť ich mená. Agentúru vraj kúpil cez právnikov, ktorí ju zastupovali. Neprezradil, za koľko. Očakáva, že sa mu investícia vráti po prípadnom víťazstve na súde….“

  22. Milan2 18. decembra 2016 / 17:32

    Zaujímavé , že by stret záujmov? Riaditeľ Mika ako riaditeľ RTVS vlastne mal sám seba dať na súd za nekonanie čo sa samozrejme logicky žiadať ale nedá. toto by očakávali ale jeho koncesionárov. Precedens tu je v Vzp, kde sa to stalo vzápätí po odvolaní dozornej rady….po prevalení straty, hoci sa deklaroval zisk.

  23. Milan2 19. decembra 2016 / 0:48

    Na tomto blogu sa už o histórii diskutuje menej, viacej priestoru dostáva politika čo je ale pochopiteľne: Skúsim ale obe témy spolit. 1. Páči sa mi že okna bratislavského hradu sú večer často osvetlene zdá sa že obnovené priestory savyuzivaju a tak to má byt – desaťročia boli tmavé. 2. Otázka Uvažuje SNR hrad ešte doplniť o Terezianum? 3. Aké je využívanie kontroverzných garazi?

  24. Lukáč 19. decembra 2016 / 17:02

    To čo uvádza YOSS o Mikovi je veľmi dôležité, takto sa tuneluje štát, resp. občania cez koncesionárske poplatky ! Neuzatváral tie znluvy s Mikovou firmou náhodou Jaroslav Rezník,
    ktorý bol riaditeľom SRo v r. 1997-2005, potom pracoval na Min. kultúry a teraz je riaditeľom TASR ? A tento Rezník je vraj 1 z kandidátov SMERu na nového riaditeľa RTVS ! Škandálov v rezorte kultúry pod vedním Maďariča je veľa /vývoz vzácnej busty do zahraničia, pochybné zákazky v Bojnickom muzeu, aj Národnom múzeu, riaditeľom múzea v Betliari je maďarónsky šovinista …/, ale SME ho chváli, „najlepší minister“, ale pre koho?

  25. Miro 21. decembra 2016 / 21:13

    Pan Hrnko,
    kto ma na starosti MO SR? O tomto sa vie?

    „…odchodovosť technického leteckého personálu v tomto období hlavne s pripravenou novelou zmeny hodností dosahuje vrchol, ktorý bezprostredne môže ohroziť bojaschopnosť armády pri plnení niektorých úloh.“

    „A pritom počet plukovníkov a generálov je v armáde vyšší ako bol za mojich čias, teda vtedy keď mala armáda asi 60 000 vojakov, oproti súčasným sotva 17 000 vojakov. Posledných 5 rokov máme asi NAJVIAC generálov (2016-21 gen, 1993-18 ,1994-19… 1993- 3333 vojakov na generála, 2016- 810 vojakov na generála)v celej histórii samostatnej armády.“

    „Je mi veľmi smutno, keď vidím , kam sme to dopracovali za posledných asi 10 rokov. My sme v tom 1993 šli na Slovensko hrdí, plní elánu vybudovať bojaschopnú armádu. Mali sme v letectve viac ako 200 lietadiel a vrtuľníkov, tabuľkovo viac ako 100 bojových lietadiel a asi 20 bojových vrtuľníkov. . Znižovanie bolo správny krok, ale nie úplné zničenie.“

    Cely clanok:
    http://vladimirkolacek1.blog.sme.sk/c/441664/bude-letectvo-schopne-plnit-svoje-ulohy-je-tu-vysoka-odchodovost-specialistov.html

  26. Anton Hrnko 22. decembra 2016 / 0:11

    Viete, čo povedal múdry rabín: Všetko je ináč. Predsa armáda, ktorá mala 120 bojových lietadiel v službe, musí mať iná postupy v prípade, že tých lietadiel je len 12. Nemyslíte? Človek, ktorý rozmýšľa v intenciách leteckých divízií, nemôže pochopiť dianie, keď celé stíhacie letectvo má sotva veľkosť leteckého pluku. Ale dobre prečítať.

  27. yoss 22. decembra 2016 / 12:48

    kulturne nas vykynozia ako indianov, v TV pouzivaju tie iste postupy, len namiesto ohnivej vody pouzivaju hudbu a komercnu pakulturu

    A ak chcete zničiť pôvodnú kultúru, odveďte do slepej uličky jej mladé talenty. To je príklad televíziou šírených Superstar a X-faktor-u. To nie sú súťaže, ale reality show! Tu nejde o to nájsť skutočný talent, ktorý by obohatil našu hudobnú scénu. Tu ide o zisk producentskej firmy, ktorá tieto reality show produkuje ako dobre zapletené vianočky na sterilný globálny konzum. Aj s presným scenárom, čo bude hrať ktorý porotca. Kto bude ten láskavý a kto zlý! Preto oceňujem Mekyho Žbirku, že sa na niečo také nedal a naopak Habera je ukážka speváka, ktorý takto neslávne skončil – ako herec-amatér vo fraške, ktorá sa hrá na výber talentov.

    http://gumurin.blog.pravda.sk/2016/12/15/superstar-a-x-faktor-priklady-idiotizacie-kultury/

  28. pomocník 22. decembra 2016 / 16:56

    Nehnevajte sa Yoss, ale toto je už skoro smiešne. Zapnite si niekedy TV, aké vraždy, perverznosti, oslava drzého a stupídneho správania atď. tam celé dni beží, zapnite si You Tube a internet (snáď nemusím ani komentovať)…a vy máte problém so súťažou, kde sa len klasicky spieva a to dokonca aj z veľkej časti slovenské pesničky…a áno nie stredoveké, ale z 20. storočia, aké „strašné“. Inými slovami kritizujete z komerčnej časti TV programu to takmer najcivilizovanejšie, čo tam vôbec je. Autor toho blogu slušne povedané nie je celkom normálny.

  29. Lukáč 22. decembra 2016 / 18:59

    Kúpil som si a prečítal knihu p. Hrnka „Dejiny Slovenska veselo i vážne“ a potešil som sa.
    Predovšetkým preto, že sú jednoznačne písané zo slovenského pohľadu, čo nie je na Slovensku
    bežná záležitosť, ako sa o tom píše už v úvode. Autor to uchopil ako kontinuálny príbeh vývoja
    slovenského etnika a národa na tomto území počas 15 storočí. Publikácia je stručná, zrozumiteľná,
    preto by si ju mohli prečítať aj mladí, ktorí vážnejšiu literatúru často nečítajú, napr. aj počas dlhšieho
    cestovania vlakom, resp. autobusom. Výborné sú aj ilustrácie Milana Stanu, vtipné, nadhľadové ,
    určite si podľa nich čitateľ ľahko zafixuje niektoré dôležité fakty. Publikácia je to skutočne vydarená,
    vhodná aj ako vianočný darček.

  30. Anton Hrnko 22. decembra 2016 / 21:01

    Pomocník,
    to akože ja?

  31. Miro 22. decembra 2016 / 22:49

    Pan Hrnko,
    myslim si, ze to pochopil velmi spravne:
    „Znižovanie bolo správny krok, ale nie úplné zničenie.“

    1) Podstata nebola o nariekani nad „starymi casmi“, ale o odchodovosti. Ak si niekto mysli, ze stihacieho pilota vychova za 3-4 mesiace, ci rok-dva, sem s tym „odbornikom“!!!

    Dost sa obavam toho, ze ludia, ktori cely zivot lestili hlaven dela tanku nechapu spominany rozdiel medzi pozemnou a leteckou technikou. No vy politici to pochopite asi az vtedy, ked sa to zacne prejavovat narastajucim poctom katastrof.

    2) Nejde iba o tu odchodovost, ale aj o to, ze 29-ky onedlho koncia. Uplne vycvicenie leteckeho a najma lietajuceho personalu bude (podla naletu) trvat najmenej 3 roky. Ak tato koalicia dovladne, bude to aktualne v druhej polovici volebneho obdobia.

    Stihne sa to???
    (myslim si, ze odpoved vsetci vieme)

    3) Na zaver jedno smutne porovnanie. Kedysi, za cias, ked Slovensko „prekvitalo“, sa predseda vlady vyjadril v tom zmysle, ci chceme byt na urovni Rumunska. Nuz, z pohladu letectva nas uz aj Rumunsko davno predbehlo.
    Bude to zrejme vdaka tomu, ze na patricnych miestach nesedia nekompetentni hlupaci!

    Na porovnanie:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Slovak_Air_Force#Current_inventory
    https://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_Air_Force#Equipment

  32. pútnik matičiar 22. decembra 2016 / 22:58

    Pekné a požehnané Vianoce a šťastný Nový rok Vám prajem pán Hrnko a aj Vám, vsetkym pritomnym diskutujucim. Nech nás Boh ochraňuje na nasej národnej púti, na spravodlivej ceste za lepším osudom nášho Slovenského národa. Su blaznive casy, ktore sa mozu(nedaj Boh) zmenit na sialene casy, ale s nádejou, ktorá sa o chvilku narodi, s malým Ježiškom, to mozme zvladnut a so cťou. Drzte sa vsetci a bojujte za božie a ľudské práva Slovenska, Slovenského národa a všetkých občanov, našej krásnej vlasti! 🙂

    Slávme slávne, slávu Slávov slávnych!

  33. Tučko Bombička 22. decembra 2016 / 22:59

    …toho blogu v Yosovom príspevku, p. Hrnko.

  34. Anton Hrnko 22. decembra 2016 / 23:27

    Ale to nie je pravda. Veď prednedávnom mali piloti nálet okolo 40 hodín, dnes sa pohybujú okolo 80 a nebude to trvať dlho a budú nad 120. Nezostali sme spať na vavrínoch, ale chlp z dlane nevytrhneš (lebo tam nie je).

  35. Miro 23. decembra 2016 / 0:18

    To je mozne, ale aky je koeficient/pocet pilotov na jedno lietadlo?
    Ak budeme mat ten pocet, ktory teraz mame (ten je „prisne tajny“ – aby ma nikto nenatahoval tak, ako byvaleho prezidenta, ked prezradil statne tajomstvo, ze mame 2, ci 3 letuschopne stihacky), nebude nam stacit ani 300 hodin.

  36. pomocník 23. decembra 2016 / 0:34

    Pre istotu zopakujem: ToHO, nie toHTO blogu. Pri tejto príležitosti želám príjemné sviatky a vydávajte ďalšie knihy.

  37. yoss 23. decembra 2016 / 10:34

    pan Pomocnik,

    nie je mozne ospravedlnovat degeneraciu nasej kultury tym, ze je to aj inde alebo aj v inom to ide dolu vodou. v tychto nasich podmienkach bolo velkym uspechom presadenie povinneho percenta slovenskych pesniciek – prave kvoliva takym ako ste Vy, ktory rezignujete na stav ktory tu je, ktori nerobite nic, aby sa to zmenilo, akurat havkate na tych, ktori to robia…

    prajem Stastne a pozehnane Vianoce vsetkym ludom dobrej vole a tym, ktori tu dobru volu nemaju, prajem, aby ju nasli …

  38. Pomocník 23. decembra 2016 / 10:57

    Viete Yoss, aj pri snahe zachraňovať štát (a podobné dôležité veci) si treba tak ako pri všetkom vedieť zvoliť priority. Táto vaša sťažnosť (a nielen táto) mi pripadá ako povestný slon v obchode s porcelánom: Sťažujete sa, že hrnček má zelené ucho a nie modré a pritom (a preto) vám uniká, že je tam aj slon, ktorý rozbíja všetok porcelán. Takýchto slonov máme na Slovensku, v Európe aj priamo aj len vo vysielaniach slovenských televízií desiatky, ale vy proste trváte na tom, že problém je to ucho hrnčeka a každý, kto si to nemyslí, vraj „rezignoval“. .. Šetrite si energiu na podstatné a riešiteľné veci a nedajte si odviesť pozornosť podružnosťami.

  39. Miro 23. decembra 2016 / 11:11

    Šťastné a veselé Vianoce všetkým ľuďom dobrej vôle.

  40. Milan2 1. januára 2017 / 20:22

    Miro, prečítaj si životopis Eisenhovera – veliteľa spojeneckých vojsk v Európe za 2. sv. vojny a zistíš, že pred vojnou bol stav amerických vojsk podobný. Dôležité je mať dobrých organizátorov, logistikov a veliteľské talenty, pretože aj skvele vyzbrojená armáda je pri nekvalitnom velení porazená . americká armáda rýchlo doplnila stavy a dozbrojila sa.
    Čo sa týka nekvalitného velenia – viď napríklad príbeh Buďonného v 2. sv. vojne.
    Čiže celá armáda je o kvalitnom velení, riadení a dobrej logistike , ostatné nie je až také podstatné.
    Mimochodom Eisenhover bol vojenským vzdelaním logistik – čiže zabezpečoval tyl a je príznačné že sa stal hlavným veliteľom- pretože vojenským veciam rozumel v súvislostiach.
    Aj Napoleon bol skvelý logistik (od slova logistika – zabezpečovanie materiálov)

  41. Miro 8. januára 2017 / 18:49

    Milan2,
    to je mozne, ale porovnavali by sme neporovnatelne. Treba si pozistovat pocty nasej techniky (najma tej bojaschopnej) a hned to bude jasnejsie.
    Po dalsie, zlozitost sucasnej techniky je niekde uplne inde, ako pred 2.sv.v.
    Nuz a treba brat do uvahy predovsetkym to, ze mierove hospodarstvo nie je to iste, ako hospodarstvo za vojny, ci tesne pred nou.

    PS: ospravedlnujem sa, ze az teraz, ale reakciu som si nevsimol.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *