Malé víťazstvo, ale predsa

Minulý týždeň rozhodovalo Mestské zastupiteľstvo Hlavného mesta Slovenska Bratislava o návrhu vraj Bratislavského okrášľovacieho spolku na odstránenie súsošia Štúrovcov z námestia Ľudovíta Štúra a jeho nahradením milenárnym súsoším maďarských husárov a Márie Terézie, ktoré zavádzajúco označovali ako sochu Márie Terézie. S potešením som zobral na vedomie, že väčšina mestských poslancov ešte nestratila normálne národné povedomie a návrh onej maďarónskej organizácie poslala tam, kam patril od samého začiatku – do horúcich pekiel. Potešenie bolo dvojnásobné, keď som počul primátora M. Ftáčnika, ako zdôvodňoval, prečo sa mestské zastupiteľstvo odmietlo zaoberať otázkou, kam to maďarónske monštrum postaviť. Zdôvodnenie bolo vecné a jasné: Mesto záležitosť neiniciovalo a ani sa ňou nebude zaoberať. nech si spolok nájde pre súsošie miesto sám. Pri dobrej vôli by sa to dalo interpretovať aj tak, že ono milenárne obludárium do Bratislavy nepatrí. A to ma uspokojuje.

Rozhodnutie mestského zastupiteľstva chápem ako drobné, ale potešujúce víťazstvo tých Slovákov, ktorí si vážia sami seba, vážia si národnú históriu a nestratili historickú pamäť. Veď to súsošie bolo postavené ako symbol utláčateľského režimu, na oslavu tisícročného panovanie „uri népu“ v „karpatskej kotline“. Kto si pozorne prečíta tento blog, zistí, že je to aj tak trošku moje osobné víťazstvo, pretože som proti tomuto zámeru vystúpil už roku 2007 a vyrvalo som bránil na stránkach slovenskej tlače i televízie česť našich predkov, ktorí ono súsošie nezrúcali z rozmaru a v záchvate iracionálnej vášne ako v súčasnosti napr. fanatici v Timbuktu, ale na základe jeho neakceptovateľnosti ako symbolu útlaku slovenského národa.

Nuž a čo na záver? Odporúčal by som každému, aby sa započúval do argumentov istého Mačuhu čoby reprezentanta oného „okrášľovacieho spolku“. Hovorí sa, že koho chleba ješ, toho pesničku spievaj. Nuž a keď sa človek započúva do pesničky pán Mačuhu, tak sa nemôže ubrániť dojmu, že tú pesničku na Slovensku v posledných desaťročiach počúvame takmer pravidelne. Vraj otázku niekto spolitizoval. To nás má skutočne za hlupákov, ako by výsostne politickou otázkou nebolo odstránenie sochy zakladateľa moderného slovenského národovectva a jeho nahradenie súsoším oslavujúcim naše najväčšie národné poníženie?!?! Ale tieto argumenty počúvame veľmi často: Slováci ilegálne prehradili Dunaj, nie že niekto ilegálne odstúpil od zmluvy; Slováci prijali protiústavný zákon o zamedzení dvojitého občianstva, nie žeby tu niekto chcel ukradnúť slovenských občanov atď., atď. Veru, veru, vtáka poznáš po perí, človeka po reči.

No a na záver, ako ďalej. Osobne som presvedčený, že onen monštruózny pamätník útlaku nepatrí na verejné priestranstvo hocikde v Slovenskej republike. Na druhej strane si myslím, že Mária Terézia by si v Bratislave zaslúžila dôstojný pamätník, ktorý by vyjadroval náš zvnútornený vzťah k tejto osvietenej panovníčke. A nad tým by sme mali začať rozmýšľať – kde, kto a kedy!

143 Responses

  1. Avatar Milan 3. júla 2012 / 23:08

    pripomeniem, že MT má dávnejšie veľmi vydarenú hist. sochu v prezidentskej záhrade, takže teraz už má v BA sochy dve – pôvodne bola od 18. stor na štíte bisk. paláca v Nitre.
    MT a jej syn Jozef II výrazne zlepšili život našich predkov a preto si obidvaja sochy zaslúžia.
    Možno socha pre Jozefa II by bola aktuálna. Čo by na to hovoril pán Mačuha by bolo zaujímavé. Zajtra 4.7. sa koná v Crown Plaza v BA od 13 00 seminár o okr.spol. a o 16.30 sa predsataví kniha ovenovaná dejinám brat.O.S.
    Činnosť BOS ale ináč pokladám v BA za pozitívnu.
    So sochou MT sa ale mýlia – a dnešný stav so zmenšeným okresaným modelom pokladámdokonca za optimálny. Spokojní sú takto vlastne už dnes takmer všetci.

  2. Avatar Tučko Bombička 4. júla 2012 / 7:28

    Až budú mať v Bratislave sochy aspoň tí najvýznamnejší slovenskí dejatelia, potom riešme Jozefa II. a Marišu. Do tej doby, nech ich oboch berie čert. A tí, ktorým je za nimi smutno, nech si ich pozerajú v obrázkových knihách. Takže žiadne kde, žiadne kto a žiadne kedy!!!

  3. Avatar yoss 4. júla 2012 / 9:51

    je to male vitazstvo, ale v Bratislavskych pomeroch mimoriadne dolezite. myslim si ze tomu nepriamo napomohla aj rozsiahla diskusia okolo jazdeckej sochy Svatopluka, ktora prebudila nasich letargickych spoluobcanov – a tym aj poslancov zastupitelstva. bolo to dobre vymyslene. za Macuhom su (udajne) Ja a Ty, ktori mali poskytnut rozhodujuce financie. odchodom Durkovskeho stratila bratislavska hungarofilna mafia jedno chapadlo, sa ukazuje, ze nemaju tu silu co kedysi…

    pan Hrnko, ti dvaja husari nemuseli byt madarski, kludne mohli pochadzat trebars z Trencianskej stolice, povestnej svojim skvelym plukom. alebo dokonca zo zupy Oravskej? husarske pluky mali dokonca niektore povely v slovenskom jazyku, napriklad „Na szablye“. spravnejsie by bolo hovorit o „uhorskych“ husarov, aj ked, uznavam, malo by to asi mensi agitacny efekt…

  4. Avatar otokar 4. júla 2012 / 10:37

    pan Hrnko, tí dvaja husari z čias akože Márie Terézie v žiadnom prípade nemohli byt „maďarskí,“
    , veď slovo „Maďar“ v Slowáre A.Bernoláka, teda v slovníku Uhro-Slovákov z roku 1827, nebolo ešte zaznamenané!

  5. Avatar otokar 4. júla 2012 / 11:18

    Čo to znamenalo „hlásiť sa za Slováka!“
    R.LETZ: Zvolenský podžupan sľuboval 40 palíc pre tých, čo pôjdu do Martina
    4.06.2011 10:30,Bratislava 4. júna (TASR)
    (www.tasr.sk/23.axd?k=20110603TBB00287)
    „My sme z väčšej časti Maďari s maďarskými srdcami a slovenskými jazykmi“

  6. Anton Hrnko Anton Hrnko 4. júla 2012 / 22:17

    Yoss, Otakar,
    Mačuha by mohol byť na vás hrdý! Ten tiež tvrdil, že ide o Uhrov (nie Maďarov), ale podstata je vedieť dielo prečítať. Ono súsošie predsa nie je oslavou múdrej uhorskej kráľovnej a jej ľudu, za ktorý ho chcel Mačuha vydávať. Ono je oslavou maďarskej supremácie nad nemaďarskými národmi, údajnej tisícročnej maďarskej nadvlády v tzv. Karpatskej kotline a oprávnenosti Maďarov vládnuť na tomto území. Preto tí husári ani náhodou nie sú uhorskí, ale maďarskí husári. Takže tak. Vidím, že niektorým Slovákom stačí povedať, že to nie je tak a oni uveria, aj keby to tisíckrát tak bolo. Zobuďte sa! To dielo s dobou Márie Terézie nemá nič spoločné. Na tom koni mohol sedieť hocikto. To dielo je odrazom doby, keď bolo postavené a vtedy už podľa oficiálnej uhorskej politiky Slováci (a ani iné národnosti) miesto v Uhorsku nemali. Tak preto maďarskí, nie uhorskí husári. Értett, parancsolni, vagy lehet magyarul írni?

  7. Avatar Milan2 4. júla 2012 / 22:26

    Odporúčam diskutujúcim zvážiť stanie sa členmi BOS – momentálne je tam síce prevaha členov s nostalgiou na dobu po rak.- uhorskom vyrovnaní, ale nie je ich tam zase tak veľa a členstvo je skutočne prístupné všetkým,. Tak sa vyrovná zvnútra smerovanie BOS záujmom väčšiny bratislavčanov.

  8. Avatar Tučko Bombička 4. júla 2012 / 23:17

    Keďže nám zajtra začína cyrilometodský rok a kým p. Hrnko „sklohní“ nejaký pekný článok o týchto 2 pánoch niečo odo mňa:

    Stalo sa to minulý rok (roku pána 2011), niekedy na jeseň alebo koncom leta, už si presne nespomínam, frčal som si takto jeden horúci sparný deň na svojom oceľovom tátošovi (š 120), keď v tom zrazu cez spustené okienko som započul:“…relikvia sv. Cyrila…“. Hneď som pribrzdil, spozornel a tak som sa z miestneho rozhlasu istej nemenovanej dedinky v istom nemenovanom regióne Slovenska dopočul, že len o pár kilometrov ďalej – v inej nemenovanej dedinke v tom istom nemenovanom regióne Slovenska – bude chvíľočku vystavená veľká vzácnosť: relikvia sv. Cyrila, putujúca po našej vlasti pri príležitosti (o 2 roky očakávaného) 1150. výročia príchodu solúnskych bratov na Slovensko. Chvíľu som rozhutoval, no nakoniec zvedavosť zvíťazila, otočil som svoje autíčko a fujazdil som opačným smerom. Už pri príchode do dedinky ma upútala (zrejme) miestna kapela, ktorá si zvesela vyhrávala pri budove miestnej obecnej školy (tak som aspoň onú stavbu identifikoval). Šuchol som pýchu svojho vozového parku (ktorý obsahuje ešte bicykel) pomimo cesty a vystúpil som. Keď prvotné obzretie terénu nič neprezradilo, spočinul mi zrak na postaršom pánovi, pomaličky sa šuchtajúcom cez cestu:“Ujček, som tu správne na tú relikviu sv. Cyrila?“, spýtal som sa. Deduško si ma premeral kritickým okom, ktoré toho už veľa videlo, potom zamieril paličkou na druhú stranu cesty k malému trávnatému priestranstvu:“Tam pri tej zvonici to bude…“. Po krátkom rozhovore som sa dozvedel aj presný čas (zostávalo mi ešte pár minút). Keď som sa starého pána opýtal, či aj on mieri na slávnosť, hrdo sa vypol a povedal:“Samozrejme, som predsa zvonár!“. Pomaličky som sa pobral cez cestu a začal som sa ponevierať (ako sa hovorí podaromnici) v blízkosti čistinky. Pomali sa začali trúsiť ľudia, mamička s dieťatkom v kočíku, pár v stredných rokoch a aj mládežníci. Dlho sme nečakali a opodiaľ sa objavil slávnostný sprievod. Vpredu kráčal postarší pán, vedľa neho ďalší, jeden niesol obecnú zástavu, druhý slovenskú národnú. A vážení, to vám teda poviem, nikdy nikoho som nevidel niesť národnú zástavu tak pyšno. Pán mohol mať medzi 50 – 60 rokmi, niesol takú tú veľkú štátnu zástavu na dlhej tyči, určite to nebolo ľahké, ale niesol ju tak vztýčenú a takým ráznym krokom, že by sa medzi čestnou strážou nášho prezidenta veru nestratil. Sprievod dorazil na čistinku, farár zaujal svoje miesto za pripraveným mikrofónom a spustil. Počúval som ho tak na pol ucha, reč bola o Veľkej Morave, o našej prvej štátnosti, o Slovenoch. Prívetivé slová adresoval aj zúčastneným „bratom a sestrám vo viere“ ako aj tým „ktorý vieru ešte iba hľadajú“, pričom sa významne zahľadel mojím smerom. „Asi to mám fakt napísané na čele…“, napadlo ma a ďalej som si obzeral prítomných ľudí. Na prekvapenie, prevažne stredná a mladšia generácia, dačo cez 50 ľudí, čo bolo na veľkosť danej dedinky viac než slušné. A tak som len pozeral a počúval, kým pán farár (očividne dobrosrdečný a otvorený človiečik) povedal všetko, čo mal na duši, upozornil prítomných, že relikvia ešte strávi nejaký čas v tunajšej kaplnke, kde sa každý môže pomodliť a porozjímať. Potom sa rozlúčil. Ľudia sa začali rozchádzať, niektorí zamierili ku kaplnke. Vybral som sa tam tiež. Neohrozene som vstúpil dnu, ukročil trošku nabok a rozliadol sa. Zopár ľudí sedelo v laviciach a potichu si šepotalo modlitbičky. Úplne v prvej lavici pár nejakých loptošov zložil hlavy do rúk a uprene hypnotizoval relikviár. Pristúpil som bližšie asi tak na 1,5 m od relikvie. Źmúril som oči, zaostroval, no v príšerí, ktoré v kaplnke panovalo, som obsah skrinky rozoznať nedokázal. Ukradomky som sa poobzeral a keď som mal pocit, že ma nik nevidí, trošku som sa uklonil a vzápätí už som fujazdil z kaplnky. Čakala ma ešte dlhá cesta domov a všeličo sa mi pri nej naháňalo hlavou. Predovšetkým mi po rozume dlho behala myšlienka, že to boli práve takéto malé dedinské slávnosti a iné podujatia, ktoré obec prežívala vždy pospolu, ktorým v skutočnosti ako národ (podľa mňa) vďačíme za prežitie – a teda nie všetci tí mestskí „intelektuáli“, ktorí sa tak radi až dodnes nechávajú „obohacovať“ importovanými kultúrnymi vplyvmi, robiac z toho ctnosť. Druhou vecou, ktorá mi dlho lozila po rozume, bola tá skutočnosť, že hoci som vlastne relikviu ani poriadne nevidel, z nejakého dôvodu (hoc ateista ako poleno) mám vždy príjemný pocit, keď si na to podujatie spomeniem a vždy som rád, že som tam bol. No nech je už ako chce, jedno chcem pri tejto príležitosti ako bezbožník povedať úplne jasne: Cyril, Metod, chlapi jedni, ak majú všetci tí veriaci ľudia pravdu, ak niečo po smrti naozaj je a teda ak tam niekde ste, tak odo mňa jedno veľké ĎAKUJEM. Ďakujem za to, že ste prišli do neznáma (aj keď ste nevedeli, čo vás čaká), ďakujem za všetkých predo mnou a ďakujem aj za všetkých, ktorí tu budú po mne.

  9. Anton Hrnko Anton Hrnko 4. júla 2012 / 23:37

    Tučko, absolutórium. Áno, títo ľudia stáročia niesli svätoplukovskú, dokázateľne kontinuálnu tradíciu nášho národa od Veľkej Moravy až dodnes a taktiež cyrilo-metodskú tradíciu dokázateľne od 15. storočia, ale ja som presvedčený, že aj predtým. Tieto dve tradícia – svätoplukovská ako povestní Sitnianski rytieri niesla vieru, že raz sa naša stratená štátnosť obnoví a cyrilo-metodská, ktorá aj pri ťažkej práci dávala nádej a zmysel života – udržiavali plamienok nášho národného života stále horiaci. A to je ten dôvod, pre ktorý všelijakí nedouci, havrani, skôr by sa však mali volať zhavranelí dristáči potrebujú túto tradíciu narúšať, spochybňovať, zosmiešňovať. Ale mali ísť medzi tých ľudí – i v tej malej dedinke – a povedať im, že sa klaňajú modle, že to nie je ani slovenské, ani kresťanské. Viem si predstaviť, ako by im tam oní vraj pomýlení nosiči našej národnej tradície narovnali ich pokrivené chrbtice. Ono sa to ľahko vrieska ex katedra, keď v triede nemáte žiakov. Ale hrdina je len ten, ktorý môže prísť so svojimi myšlienkami a voľne ich šíriť bez toho, aby ho udupali. Áno, viera (Cyril a Metod) a nádej (Svätopluk) bolo to, čo nás aj po storočiach udržalo pri živote. Pritom v dnešnom modernom svete nie je dôležité, aký som veriaci – či verím v Boha (teda som kresťan) alebo neverím v Boha (som ateista, teda tiež veriaci, lebo bez Boha, ktorého popieram, by som stratil zmysel svojho života), dôležité je, či si viem uctiť to, čo vyznávali naši predkovia a niesť ich posolstvo ďalej!!!

  10. Avatar Tučko Bombička 5. júla 2012 / 9:17

    Súhlasím s vami, p. Hrnko, takrečeno do bodky.

  11. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 9:20

    Na den oslav prichodu slovanskych verozvestu na Moravu bude na 380 radnicich moravskych mest vyvesena moravska vlajka.Krome toho bude vyvesena na mnoha soukromych objektech a dokonce i u krajanu zijicich na ruznych mistech v zahranici.
    Pritom,kdyby ti vyvesovaci radne cetli tento blog,mohli si usetrit praci,protoze by se dozvedeli ze zadni Moravane nikdy neexistovali a neexistuji:D

  12. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 9:58

    V rychlosti jsem preletel dnesni titulky na nekterych ceskych a slovenskych novin a z uzasem jsem zjistil,ze na ceskych jsou clanky o dnesnim svatku CM,na Velehrade se shromazduji desetitisice lidi atd.atd.-slovensky tisk mlci!!!
    Dokonce ani na strankach nekterych vatroskakacskych organizani ani zminka!!
    Pristi rok,myslim ze to bude nejake kulate vyroci prichodu C+M na Moravu ma prijet na Velehrad i papez.Pritom spravne by mel jet do Nitry,ne?
    Je to proste cele nejake divne,ze Slovaci si nijak nebo velmi liknave pripominaji takovou vyznacnou udalost,ktera dnesniho dne postavila na nohy celou Moravu.
    Vzdyt i Slovaci maji castecny narok oslavovat.Prostrednictvim jim vladnoucich Moravanu se dostala pozitiva cyrilometodejske mise i na uzemi soucasneho Slovenska.
    A to jsem si myslel,ze z trojice narodu vladnoucich v minulosti Slovakum [Moravane,Madari,Cesi] jsou Moravane nejmene neoblibeni 😀

  13. Avatar yoss 5. júla 2012 / 11:03

    presne tak, coopy, „slovensky tisk mlci“. a nielen slovenska tlac, ale aj verejnopravna RTVS naprogramovana svojou odidenou riaditelkou Zemkovou a jej poskokom Machajom vcera nedavala ziaden dostojny program, ktorym by si ludia pripomenuli vyrocie Cyrila a Metoda. mozno dnes nieco bude, neviem, sledujem TV len sporadicky. je fakt, ceska televizia vcera davala prenos zo slavnosti na Velehrade, tak som si pozrel aspon ten, ale tiez nic moc…

    pan Hrnko, Anonymova rovnica Uhor = Madar je velmi zla a zakerna rovnica !!

    nech do nej clovek dosadzuje akekolvek konkretne premenne, vychadzaju chybne vysledky. v casoch Marie Terezie tvorili madari zhruba stvrtinu obyvatelstva Uhorska, ostavajuce 3/4 obyvatelstva bolo slovanskeho povodu, to znamena, ze madarskeho povodu bol zhruba iba kazdy stvrty husar…

    zastupenie slovanskych jazykov bolo take vysoke, ze franski kronikari oznacovali Uhorsko ako slovansku krajinu. Diderotova encyklopedia dokonca tvrdi, ze madarsky jazyk je slovanske narecie. vzdat sa toho vsetkeho, znamena vzdat sa velkej casti historie a tak sa nemozno divit, ak sa dnes vyskytuju scestne nazory ze slovaci nemaju historiu. maju – lenze sa k nej nehlasia, alebo o nej nevedia…

    co sa tyka husarov, tradicne najlepsi a najschopnejsi pochadzali z Trencianskej stolice. ak by sa dalo vratit v case a niekto z 21. storocia by im povedal do oci, ze su madarskymi husarmi, asi by sa sable zacali blyskat…

    samozrejme, mileniarny pomnik Marie Terezie, ktory sa BOS snazi obnovit, je trochu ine kafe. je to navrat do cias, kedy tento pomnik vznikol, do cias kulturnej genocidy – cize nie je oslavou osvietenej panovnicky Marie Terezie. v tomto chapani su ti husari reprezentuju madarsku statnu moc, ktora krvavo potlacala prava inych narodov a narodnosti zijucich v Uhorsku -a taky pomnik nema na uzemi Slovenska co hladat…

  14. Avatar vilyo 5. júla 2012 / 13:02

    Pán Coopy, trošku sa mýlite. STV 1 dávala priamy prenos z omše z Nitry, ktorá je ako prvé biskupské centrum v stredovýchodnej Európe písomne doložené. Takže ten váš Velehrad je až po Nitre a to či chcete a či nie.
    Po omši dávali dokumentárny cyklus zo seriálu Staroslovanské kultúrne centrá – Nitra. Večer o 20.00 bude ísť ďalší diel a to konkrétne Bojná.
    Ja viem o dosť akciách, ktoré sa dnešný deň sv.Cyrila a Metoda dejú na Slovensku, len treba správne hľadať na internete. Ale napríklad v každom jednom kostole a to či už rimokatolíckeho vyznania alebo grekokatolíckeho vyznania sa slúžia slávnostné sväté omše. Takže vlastne akcia je v každom jednom meste a v každej jednej obci!!!

  15. Avatar Tučko Bombička 5. júla 2012 / 13:21

    Vidíš, Coopy? A stačilo ti dnes o 10.00h zapnúť STV1 a mohol si sledovať bratislavským arcibiskupom celebrovanú slávnostnú omšu z Nitry z plného Svätoplukovho námestia za účasti prezidenta, premiéra, županov, predsedu MS, zahraničných diplomatov, cirkevných predstaviteľov zo zahraničia, apoštolského nuncia a ľudí z celého Slovenska. Hned po jej skončení, o pol dvanástej si si mohol pozrieť ďalšiu časť z cyklu Staroslovanské kultúrne centrá, tentoraz o Nitre, kde zazneli jednak z úst M. Ďuricu (myslel som si, že je ešte na čiernej listine), jednak z úst predstaviteľa nitrianskej diecézy také tvrdenia, z ktorých by ťa, Coopy, zrejme šľak trafil. Pred polhodinou si mohol prepnúť na STV2, kde teraz beží už starší film Knieža (o Pribinovi) a v podvečerných hodinách si na tom istom kanále môžeš pozrieť slovo od pána Tomka a Korca o Cyrilovi a Metodovi (sú to dvaja vysokí cirkevní hodnostári Slovenska) či krátku reláciu o Proglase. Akurát som nepochopil ten Cirkus Humberto na STV1 o 20.00h (to je niečo, čo je jasné asi len dramaturgii Slovenskej televízie). Pokiaľ ide o postoj Slovákov k Cyrilovi a Metodovi, fakt nemusíš mať strach, Coopy. K tejto chvíli viac ako 150 podujatí pripravovaných počas cyrilometodského roka, osobitné logo a hymna k cyrilometodskému roku a na budúci rok 4 hlavné slávnosti: centrálne oslavy so slávnostnou omšou v Nitre, oslavy na hrade Devín, slávnostná schôdza NRSR a kultúrne podujatie v SND. Tak čo, keby si mlčal, a keď už nemáš čo k veci, tak radšej šúchal pätami?P.S. Za socíku sa v každom meste na Slovensku pri istých príležitostiach vyvesovala vlajka sovietskeho zväzu, ale nikoho teda nenapadlo z toho vyvodzovať existenciu Sovietov v daných mestách.

  16. Avatar yoss 5. júla 2012 / 15:16

    re Tucko Bombicka (by som rad vedel ktore je krstne meno): tomu sa hovori dobra sprava, ma potesilo, ze RTVS sa po Zemkovej odchode aktivizovala v tychto smeroch. ja si ju pamatam este ako starostku Bratislava Stare mesto, ked sa medialne ohradzovala proti vatram zvrchovanosti v suvislosti s oslavami niekedy v roku 1993…

    pred dvomi rokmi isiel dokument o nitrianskom kostole a hrade, kde sa na kameru vyjadroval tamojsi spravca alebo kaplan, ze zajazdov je stale menej a menej. tak, mozno, konecne nastane obrat k lepsiemu…

  17. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 17:19

    Drazi pratele,kamaradi
    svuj prispevek jsem napsal zejmena z horouci lasky k slovenskym vlastencum a vsetkemu slovenskemu!!
    Vsiml jsem si totiz,ze pokud zde neprispivam ja,nebo dalsi zvlcile indiviuum zpoza Moravy p.Kropacek nebo dokonce odporna kreatura a zradca naroda Valusek,dochazi k neprijemne situaci,kdy se udatni rodolubove pousteji do krutych hadek a sporu sami mezi sebou. A to mi puka srdce,kdyz to ctu.
    Pamatujte na povest o Svatoplukovych prutech.Chcete dopadnout jako Moravani?? Vidite,kam je dovedla jejich nesvornost.
    Proto pamatujte,vzdy jen Svorne napred!!!
    A nic tak nesjednocuje jako spolecny nepritel.Tak jsem vam dal tu sanci aby jste se nemuseli hryzt do krve,kdo je vetsi Slovak.
    Musite uznat,ze tak uslechtileho gesta by byl z vas malokdo schopen 😀

  18. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 17:57

    Jeste abych se nezproneveril svemu poslani na tomto webu,tedy fungovat zde jako paprsek osvety,rozsirim vase obzory.Nema to sice nic spolecneho s tematem,ale snad mocny webupan promine.
    U nas je dnes svatek a volno.Probihaji oslavy nejstarsiho,nepretzite fungujiciho parlamentu na svete!
    Kazdy rok 5.7. tento parlament zaseda a vyhlasuje nove zakony a narizeni.Jiz vice,nez 1000 roku!

  19. Avatar Tučko Bombička 5. júla 2012 / 19:47

    Yoss (vyberte si, ktoré chcete, ja nie som urážlivý 🙂 ), nemyslím, že tá zmena nastala až po jej odchode, skôr by som tipoval na korektúru plánovaného vysielania na základe výsledkov volieb, no aj tak to nepomohlo. Myslím, že som niekde čítal, že svojho času sa dosť angažovala v Demokratickej strane a túto partaj netreba nikomu predstavovať, takže postoje k vatrám zvrchovanosti ma neprekvapujú. Zájazdy: všetko to závisí od škôl (v širšom zmysle od vzdelávacej politiky Slovenska), tie to musia ťahať (my sme ako decká chodili napríklad „Po stopách štúrovcov“, priamo zo školy) no a samozrejme čelní predstavitelia štátu nesmú nad takýmito vecami ohrňovať nos, ako to u niektorých z nich bolo veľmi dobrým zvykom. Ak by to tak nebolo, nemusel by teraz „ľudový“ Frešo objavovať (všetkým dobre známu) skutočnosť, že pravicové strany „zabúdali doteraz na vlastenectvo“. A to už nehovorím o istej nemenovanej slovenskej premiérke, ktorá svoje vlastenectvo objavila až v Anglicku (sama sa tak vyjadrila). Na zaplakanie, že toto voľakto volil…

  20. Avatar zaznamnik 5. júla 2012 / 20:46

    Kupy kupy, nesmies citat SMEtie….voalme ho aj UjShalomSzme…..tento nazov lepsie vypoveda, kto su jeho vlastnici
    Ako hlavna sprava je uverejnene, ze auditorka nasla vraj nieco ako trestny cin v hospodareni trnavskej arcidiecezy a potom, ze dnes nejaki nosili cierne stuzky za bezaka a nebolo ich vela.

    preto v nom o dnesnom najvacsom slovenskom a slovanskom sviatku vseobecne niet ani zmienky…..

    Takisto v nom nie je zmienky o marianskej puti v Levoci – najvacsej v strednej Europe….

    Napriklad na bulvarnych Topkach sprava o cyrilo-metodskych slavnostiach je…..

    V neobolsevickej Pravde je iba mala spravicka v rubrike regiony, ako keby dnes ani ziadny statny sviatok nebol…..
    Ako hlavna sprava je uverejneny clanok spore okolo biskupa Bezaka

    a uverjnena je zosmiesnujuca karikatura Svateho Otca Benedikta XVI.

    jednoducho je to preto, lebo :

    1, ani jedny noviny, denniky, tlac nie je v rukach slovenskych subjektov
    2, V televizii a rozhlase safaria este kadre typu Hrabko a spol. ktori netusia, ze Slovensko dnes oslavuje nejaky statny sviatok

  21. Avatar zaznamnik 5. júla 2012 / 20:50

    re: Tucko bombicka…

    Skvele napisany postreh s relikviou……

    Super.

  22. Avatar Tučko Bombička 5. júla 2012 / 21:16

    Vďaka, záznamník. Tých s čiernymi stužkami dnes zrejme ozaj nebolo veľa, ktovie či neboli nakoniec len dvaja: jeden držal ľavú žrď transparentu a druhý žrď pravú. Ako spieva jeden spevák:“Keď sú dvaja šťastní, nechýba im tretíííí….“. Inak zaujímavý je zoznam ľudí vyjadrujúcich podporu Bezákovi: Hríb, E. Korda, D. Lipšic, …

  23. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 21:17

    No jo,ale v v ceskych mediich jako napr. LN [Lidove noviny] nebo Tyden jsou zpravy o oslavach C+M uvedeny mezi hlavnima a muj neomylny instinkt mi rika,ze tyto media take nejsou v ,,ceskych rukach,,.
    Jeste vice zarazejici je ale to,ze zadna zminka o C+M neni ani na tzv.,,vlasteneckych,, strankach SNS,SHO nebo BEO.Proc????
    K vysvetleni se nabizeji dve verze.

    1] ceske proradne media v rukou ciziho kapitalu,ktery nenavidi k smrti Slovakov a vsetko slovenske se snazi touto informacni kampani ukrast Slovakom ich historiu

    2] jedna se o cechochoslovakisticko-madaronske spiknuti ktore nenavidi rovnez k smrti Slovakov a vsetko slovenske ve snaze ukrast Slovakom ich historiu.

    Uvadim tyto dve hypotezy,nebot doposud byly s uspechem pouzity k vysvetleni vsech udalosti a jevu,vcetne fyzikalnich 😀

  24. Avatar zaznamnik 5. júla 2012 / 21:37

    re: tucko

    Presne, ja byt katolicky biskup a v nejakom spore s nadriadenymi vo Vatikane sa na moju stranu postavi takato „pereputa“ z .tyzdna, liberali a ateisti, tak sa plazim po kanaloch…. a to dnes vecer ma Hrib pre Bezaka vyhradeny celu relaciu Pod lampu….

  25. Avatar zaznamnik 5. júla 2012 / 21:38

    kupy kupy, vies o tom, ze si blbec….naco ti to zdoraznovat kazdy den ????

  26. Avatar Marcel 5. júla 2012 / 22:01

    Coopy
    Aby Vám aj niekto odpovedal: Neopovážim sa hovoriť za tu, na tomto blogu diskutujúcich, ani ostatných slovákov, takže za seba Vám ďakujem za Vašu starostlivosť, aj keď prezentovanú svojským spôsobom… Vaša hypotéza č.2 – môže byť, až na to, že „oni“ (č-m) sa nesnažia nám ju ukradnúť, ale „oni“ tomu naozaj veria, že slováci žiadnu históriu nemajú…

  27. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 22:13

    Slava Allahovi na vysostech!!
    Kdo hleda,najde. A sikovny Coopy nasel. Na Aktuality.sk je speech Fica k C+M.
    Cechoslovakisti a Madaroni opet slavne porazeni
    PRAVDA VITEZI ! [i kdyz na cas porazena byva] 😀

  28. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 22:25

    Pan Marcel,
    ja jsem obcan CR a neverim tomu,ze Slovaci nemaji zadnou historii.
    Z logickeho hlediska to ani neni mozne aby nemeli.
    Kazdy narod ma svou historii. A jsou Slovaci narod? Bezpochyby jsou.
    Ano mozna nemaji takove to prvoplanove pozlatko. Vlastni stat,nejake to kralovstvi ci knizectvi,nejakou tu vyhranou ci prosranou bitvu atd.atd.
    Ale historie neni zadna sportovni disciplina aby delila na lepsi,horsi,chudsi nebo bohatejsi.
    Vsechno co se odehralo za ta storoci na Slovensku a ze toho nebylo zrovna malo je historie Slovenska a Slovaku!!
    Co tam po nejakych bitvach ci nejakych docasnych uzemnich ziscich pred staletimi!
    Kazdodenni zivot mnoha a mnoha generaci Slovaku,to je ta prava a fascinujici historie,rozhodne ne horsi nez historie jinych narodu.
    Aspon ja to tak vidim.

  29. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 22:30

    Zaznamniku,jestli ja jsem blbec,kdyz jsem pouzil jednu z tvych oblibenych metod na urcovani vzniku udalosti,tak podle frekvence uziti ty musis byt nebetycny idiot!

  30. Avatar Milan 5. júla 2012 / 22:53

    1. Coopy, určite sa nejedná o cechochoslovakisticko-madaronske spiknuti – ako by sa mohli spojiť dvaja uchádzači o územie Slovenska – však Maďari sa vždy sťažovali, že im Česi ukradli Slovensko….
    2. keďže dnes som bol v Nitre osobne potvrdzujem to, čo bolo hore napísané, že bola skutočne realita.
    3. Dnes už je známy význam médií a Coopy to len potvrdil – pravda pre neho bola to, čo je v médiach a nie v reále.
    Podobne sme videli boj o informácie počas poslednej gruzínskej vojny o Abcházko.Pravda bola jedna, informácie v médiach boli iné.
    Dnes je našťastie internet a tam sa dozviete aktuálne informácie.
    Aktuálne tlaky na slobodu na internete a jeho kontrolu hovoria o čo vlastne aktuálne ide…..

  31. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 23:30

    Pane Milan
    jen k bodu 3, Ja jsem nerozobiral nejakou pravdu ci nepravdu.Muj udiv smeroval k tomu,ze slovenske media k tak vyznamne udalosti mlci.Na rozdil od ceskych.Vubec neslo o to,zda se konaly ci nekonaly nejake akce.Zarazilo mne to ignorovani.Zejmena tedy u tech narodoveckych stranek.Nic! Ani zminka! Neustale neco Madarech ale o C+M ani slovo.
    Stacilo treba neco kratkeho ve smyslu: Dnes si Slovensko pripomina misi dvou bratri…….bla,bla, …proste neco takoveho.
    Ale vubec nic?
    Divne.

  32. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 23:36

    Jo a jeste neco. Tady mame volno i zitra!!!
    A v Cesku myslim taky.
    A vy budete zitra budovat kapitalismus??? Nebo mate taky volno?

  33. Avatar Pomocník 5. júla 2012 / 23:36

    Dostal si informáciu, že nemlčia (a stačí sa pozrieť aj online), tak prestaň s tými pokryteckými žvástami.

  34. Avatar Milan 5. júla 2012 / 23:42

    Pán Coopy, aj by ma to fakt zaujímalo – aké to na Slovensku máme národovecké stránky – podľa mňa nie sú žiadne.
    Ak nejaké boli, boli rýchlo označené za nacionalistické a už dávno zanikli.
    tradíciu C+M ťahá dnes na Slovensku predovšetkým katolícka cirkev – tú sa ale nedá zakúpiť ako noviny. To je fakt nepríjemný problém.

  35. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 23:44

    Nemlcia ale je to malo na to,jaky vyznam je prave na tuto udalost na Slovensku kladen.
    Preambule ustavy!!!
    Cesko ktere zdaleka nevytvari okolo C+M takovy kult pise o mnoho vice.
    Ze ani ta SNS nic?
    Jeste mrknu na Maticu.

  36. Avatar Coopy 5. júla 2012 / 23:50

    Pane Milane,
    narodovecke stranky jsem myslel treba SNS a SHO.
    Ty myslim nezanikly.
    Nebo to nejsou narodovci? Sami se tak casto a hojne oznacuji.Obvykle jeste jako jedini,pravi a skutecni narodovci.Mozna jsou i jeste nejake jine stranky.Netvrdim,ze znam vsechny.
    S tou katolickou cirkvi souhlasim.

  37. Avatar Milan 6. júla 2012 / 0:12

    SNS? však tým šlo hlavne o rozdelenie majetku štátu.Dnes už nie sú ani v parlamente…
    Ale overme teda aj druhú stranu Moravy, čo sa tam píše:
    námatkou napríklad:
    ….Největší duchovní slavnost tohoto roku se uskuteční na akropoli mikulčického hradu ve čtvrtek 5. července za účasti emeritního arcibiskupa pražského a primasa českého Mons. Miloslava Vlka, dalších biskupů a kněží.
    Od 14.00 a 18.00 hodin vystoupí Mužský pěvecký sbor Old Star Hradišťan a rodiče s dětmi mohou navštívit tábor Velkomoravanů a užít si života Slovanů….

    medzi riadkami teda čítame,že C+M prišli k národu Slovanom, a pražský biskup, primas český naznačuje, koho história to má byť. história je veľmi dobrý nástroj politiky…..Neviem čo sa stane, ak sa niekde nahlas povie, že kniežací palác bol vlastne sklad soli…..

  38. Avatar Metod J. Sláv 6. júla 2012 / 0:12

    Páni, nenadávajte si, nadávky „prichádzajú na rad, keď sa minuli argumenty“.
    Coopy Ty „naše svetlo osvety“, chcel by si byť užitočnejší „našej spoločnej
    veci“? Keď si už v tom Anglicku mohol by si mi zohnať jednu knihu o
    v Británii vykopaných tzv. zaklínacích tabuľkách (curse tablets) ?

  39. Avatar Coopy 6. júla 2012 / 0:26

    Pane Milane,
    mate v jednom nespornou pravdu.Taky jsem cetl v jednom z clanku ceskeho tisku neco na zpusob,ze C+M a tedy potazmo VM daly zaklad vzniku ceske statnosti.
    No to jiste ne! Samozrejme,ze byly nejake kontakty mezi knizetem Borivojem a C+M a VM.Ale ze by to byl fundament ceskeho statu????
    Ten zacal vznikat,tedy aspon jeho embryo jiz pred prichodem C+M a nazavisle na nich.Zde chapu jiste rozladeni jak Slovaku tak zejmena Moravanu.Nebudu to dal rozpitvavat.Proste vime vsichni,ze to neni pravda.
    Pane Metode,ja nejsem v Anglicku ale na Isle of Man.To by vam mistni Manx dali,kdyby jste je nazval Anglicany.Ostrov neni ani soucasti Velke Britanie.Je to samospravna korunni dependence.
    Tady na ostrove je jen par knihkupectvi.Tedy asi 5.Tady ta kniha urcite nebude. A znate titul a autora?

  40. Avatar Milan 6. júla 2012 / 0:43

    Teší ma že sme sa v tomto zhodli zhodli – tieto diskusie možno aj majú nakoniec nejaký zmysel.
    Možno niekedy dospejeme aj k zhode že Moravania sú Sloveni hovoriaci po česky. Obávam sa ale, že by to Moravanov dosť ranilo….z ohľaduplnosti to svojim známym z Moravy ani nehovorím.

  41. Avatar Coopy 6. júla 2012 / 0:46

    Mate pravdu.Moravani jsou Sloveni hovorici po cesky.Cesi jsou Sloveni take hovorici po cesky.Slovaci jsou Sloveni hovorici po slovensky.

  42. Avatar miro 6. júla 2012 / 1:08

    Pan Coopy,
    v podstate mate pravdu aj vy. Aj Bohemia patrila do VM rise, ale pozyvaci list je skorsieho datumu 🙂

  43. Avatar Metod J. Sláv 6. júla 2012 / 1:12

    Pán Coopy, keďže ste na ostrove Mann, tak to by ste tú knihu na 99,9%
    musel objednať cez ochotného kníhkupca, a to je skoro to isté, ako keby
    som si ju ja objednal cez internet – tomu som sa chcel vyhnúť – viď „mačka
    vo vreci“ 🙂
    Ale zachytil som v „éteri“, že Mančania kriesia svoj pôvodný jazyk, tak by tam
    mohli mať knihu pojednávajúcu o mančine a jej príbuzných gaelských jazykoch (írčine, valesčine, škótčine a bretónčine) – teda dajakú knihu,
    ktorá hutne vykresľuje paralely s ostatnými gaelskými jazykmi – (optimálny
    by bol etymologický slovník mančiny v angličtine, ale tak ďaleko sa asi ešte
    nedopracovali ???)

  44. Avatar Coopy 6. júla 2012 / 1:28

    Pane Metod, anglicko=manxsky slovnik jsem tu u knihkupca videl.Asi i ucebnici manstiny.
    Je to ted tady velka moda.V Port St.Mary je dokonce skola,kde se uci decka manstinu jako hlavni jazyk a anglictina se pridava pozdeji jako vedlejsi.
    V nejblizsi dobe se pujdu podivat do toho knihkupectvi,je tu jedno specializovane na manxske a gaelske zalezitosti a zjistim co tam vsechno maji a dam vam vedet.

  45. Avatar zaznamnik 6. júla 2012 / 8:07

    kupy, kupy

    aki su cesi Sloveni, ked plati toto :

    Relativně vysoký výskyt mutace G551D CFTR genu v České republice u pacientů s cystickou fibrosou objektivně prokazuje, že naše populace je mimo jiné i keltského původu.

    http://www.taxoft.cz/nemeton/historie/kelti.php

    U Slovenov sa tato mutacia nevyskytuje a zasa u Cechov sa nevyskytuje ugrofinsky gen v takej miere ako u Slovenov….

    citacia z tohoto zdroja :

    Nízká frekvence této mutace na Slovensku (0.5%; CFGAC 1994) je dána časným vytlačením původních keltských populací germánskými kmeny a později i slovanskými a ugrofinskými migracemi. K dokreslení celoevropského obrazu šíření této mutace dosud však nemáme spolehlivá populačně genetická data o distribuce mutací CFTR genu z Maďarska, ze všech Balkánských zemí, Ruska a Ukrajiny. V současné době také analyzujeme mutaci 2143delT a její potenciální slovanský původ.

    Takze kupy nechaj si svoje dristy pre deti v jasliach a ntrep tu hluposti, z ktorych sa kazdy uz smeje.

    Zasa ti musim pripomenut tvoju blbost ????

    Cesi nemaju so ASlovenmi spolocny vyvoj, neboli nikdy to iste etnikum, ich historia isla paralelne vedla seba, ak neratame 2 roky, kedy ceske kmene platili Svatoplukovi vypalne a 70 rokov ceskej okupacie Slovenska.

  46. Avatar Petr Kropáček 6. júla 2012 / 8:42

    No akcí v souvislosti se včerejším svátkem Cyrila a Metoděje bylo v ČR opravdu dost. Přímých přenosů a pořadů na ČT + informací v médiích jakbysmet. Co si tedy kdosi (p. Milan) domyslí „mezi řádky“ o oslavách v Mikulčicích, či na Velehradě je pak naprosto irelevantní. O skladech soli raději ani nemluvě… (V Mikulčicích jsem byl a bývalého českého primase si poslech, a on opravdu není „pouťový převyprávěč“ historie typu Ďurica. Taky můžu potvrdit, že v Mikulčicích na obecním úřadě vlála i moravská vlajka. Mimochodem heraldicky i vexilologicky dost nešťastně řešená…)

    Zdravím na Slovensko.

    P.S.: Záznamníku, jistě vám neuniklo, že ta genetická studie stejný „keltský“ původ dává jak obyvatelům Čech, tak i Moravy, právě v protikladu k obyvatelům Slovenska… „zasa ti musim pripomenut tvoju blbost“-hm, zrovna od vás efektní hláška.

  47. Avatar Marcel 6. júla 2012 / 8:47

    p. Coopy
    Presne tak, slováci majú svoju históriu a to krásnu. Ale ja osobne som sa dostal k histórii našich predkov trochu užšie, práve po vypočutí takých infatilných poznámok typu: „slováci nemajú… „

  48. Avatar Coopy 6. júla 2012 / 9:25

    p.Marcel
    infantilni poznamky plodi infantilni lide vyskytujici se v kazdem narode.
    Ach jeje.Co ja jsem se nacetl treba poznamek o skaredych Madarech,kteri ani neumeli mluvit,snad jen vydavali nejake skreky atd atd. A to je presne ta sama kategorie jako ,,neexistujici,, historie Slovenska.
    Snad jen to slovo ,,krasna,, bych vynechal,protoze historie nebyva krasna.Zajimava,to ano.Krasnou se ji snazi vytvorit pouze nekteri vypraveci.

  49. Avatar Coopy 6. júla 2012 / 9:45

    Zaznamnik si ve sve …. no jak to jen rici,naivite predstavuje asi tak,ze nejaci Slovane,ktori sa dotrepali nekde k Dunaju si nechali urobit testy DNA,pricemz jednu mutaci prohlasili za exkluzivni.
    Nositele teto mutace se pak prohlasili za Slovaky a ostanim rekli: tak s vama vy bastardi nechceme mit nic spolecneho! Ode dneska vam zakazujeme uzivani cestneho titulu ,,Sloveni,, a tento si vyhradne privlastnujeme my.
    Vy si vymyslete nejake vlastni jmena a vlastni hatlaniny a mars od Dunaje!
    A jak rekli,tak i ucinili.Vyhnali ubohe ex-Sloveny od Dunaje a jeste jim na cestu pohrozili: A zkuste jen pipnout,ze jste take Sloveni tak s vama zatocime,ze vam bude i Bohemie mala,zmetci jedni!!!
    Former-Sloveni tedu odtahli pryc a po case se ale oklepali a zacali vystrkovat ruzky s tim,ze jsou take Sloveni.A to nejenom ti Cesi ale i Chorvati,Polaci,Srbove a dalsi.
    A tak tomu je podnes.

  50. Avatar zaznamnik 6. júla 2012 / 9:46

    Kropacku.

    Morava je tam spomenuta v jednej vete…pokial ja dobre viem, jedna sa o ceske kmene obyvajuce cesku kotlinu a pokial dobre viem, uzemie Moravy tam nepatri…. Ceskomoravska vrchovina oddelovala ceske kmene od Slovenov dost dostatocne.

    a napriklad v tom rakusku keltske osidlenie trvalo cca do ľ storocia po narodeni Krista. Teraz nedavno pred par rokmi nasli najvacsie keltske osidlenie v Rakusku, kde keltske predmety su z 2 storocia pred Kristom a rimske z 2-3 storocia po Kristovi.

    takze uzemie Moravy pada…..

    opakujem, Cesi nemaju spolocne so Slovensmi skoro nic…iba vypalne, ktore platili Svatoplukovi

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *