Vyhlásenie predsedu Matice slovenskej ku korupčným kauzám
Vychádzajúc z históriou overeného poslania Matice slovenskej, ktorej stanovy napísali naši vzácni predchodcovia práve pred 150 rokmi (5. februára 1862), som povinný ako jej predstaviteľ vyjadriť vážne znepokojenie nad otriasaním sa našej spoločnosti ako štátu a národa v jej základoch. Ocitli sme sa v hlbokej duchovnej kríze, ktorej prejavom sú korupčné aféry nebývalých rozmerov, ale aj reakcie na ne. Sme svedkami pokusov o veľký odklon od našich tradičných hodnôt, ktoré pokladáme za nadčasovú výstuž štátu a národa. Aj preto sme zvolali stretnutie predstaviteľov slovenskej inteligencie do historickej sály SNR, kde sa zakladal tento štát, a povedali sme jasne: nie, takto ďalej nie! Zlyhávanie v riadení štátu, sociálna nespravodlivosť najviditeľnejšie sa prejavujúca v rozkrádaní štátu musia skončiť a byť potrestané. Cesta do budúcnosti vedie len cez mravnú obrodu v pravde a spravodlivosti, cez podporu vzdelanosti a kultúry národa.
Je zaiste prejavom slobody a demokracie vyjsť na námestia a vyjadriť svoj názor, ale emócie davu na uliciach či námestiach nikdy neviedli a nevedú k potrebným riešeniam. Tak aj niektoré požiadavky z námestí sú až neuveriteľne naivné: treba odložiť voľby, aby ešte ďalšie mesiace žila slovenská spoločnosť v bezvýchodiskovej kríze? To naozaj je za dnešný stav „zodpovedný“ náš štátny znak, dvojkríž, tisícročný symbol, za ktorý vyliali krv Holuby, Šulek, Langsfeld? Je dôvod na jeho zosmiešňovanie? To naozaj je čas plakať nad rozdelením „Československej socialistickej republiky“ (ako to odznelo v Bratislave) a spájať ho s politikmi s „gorilím inštinktom“? To naozaj je naša polícia a anarchistické skupinky v uliciach na tej istej lodi? O čo teda ide? O očistenie našej politickej scény, alebo o oslabenie slovenskej štátnosti a národa? Alebo o záhadné hry, ktorým radový občan, a možno aj mnohí „politici“, nerozumie?
Sme za pravdivé odhalenie neprípustného prepojenia finančných skupín a moci, ako aj za spravodlivé vyšetrenie trestuhodných zlyhaní konkrétnych osôb. Tých, ktorí napríklad vyhlasovali, že náš štát je najhorším možný vlastníkom, a štátny majetok predali zahraničným štátnym podnikom len preto, aby z toho mali provízie. Slovensko potrebuje politikov, ktorí si budú vedomí svojej osobnej zodpovednosti pred národom, budú dbať o ochranu a zachovanie jeho duše. Iná cesta k morálnemu obrodeniu slovenskej spoločnosti neexistuje.
Sme presvedčení, že cesta k náprave nevedie cez masovú účasť v protestoch, ale cez masovú účasť vo voľbách, a zvolenie takých zástupcov nášho národa, ktorým skutočne leží na srdci jeho osud a nie osud vlastných peňaženiek. Od zásadnej morálnej obnovy našej politickej elity veľmi závisí budúcnosť celej našej spoločnosti.
V Martine 5. februára 2012.
Marián Tkáč,
predseda Matice slovenskej
Myslím, že s týmto vyhlásením predsedu MS sa dá plne stotožniť. To, čo sa momentálne deje na Slovensku, je skutočný pokus o rozvrat štátnej štruktúry a možno aj pokusom, ako gorilie praktiky zamiesť pod stôl. V anarchii sa ešte žiadna spravodlivosť nedosiahla. Jedine riadne vykonanie volieb, ustanovenie legitímnej vlády väčšiny a za kooperácie opozície sa dá skutočne začať s morálnou obrodou spoločnosti. Napriek všetkým korupčným kauzám Slovenská republika dokázala svoju životaschopnosť a len v jej rámcoch a v jej právnom systéme sa dá dosiahnuť to, čo je vôľou každého poctivého občana Slovenskej republiky. Bolo by tragédiou pre nás všetkých, keby sa k slovu dostali skupiny, ktoré okrem rozvratu nemajú žiaden iný program a o ktorých občan nevie ani, kým sú platený a kto ich „kočíruje“.
Hej, pán Valúšek, keď ste taký „ku kritike všetkých potenciálny“,
tak viete, že Bismark je pôvodom Uhor (to aby sme sa od politiky
vrátili k histórii) ?
Keď tak čítam ten príspevok od J. V., tak chápem politológa Horského. Aká pravica, taký líder 🙂
On si totiž myslí, že tie jeho prázdne frázy niekto aj berie vážne. Čo veta to nezmysel alebo iná perla. To sa vidí málokedy.
Pani….zajtra je 14.marca a prave tieto dni su tie pohnute marcove dni, az do konca marca 1939, ked sa rozhodovalo o nasej prvej statnosti….
Hlvane dni od 9 marca – odvolanie a internovanie autonomnej slovenskej vlady do brnenskej basy, do 14. marca boli najpohnutesie dni vzniku statu… Mala vojna je kapitola druha…Salzburg 1940 tretia….
Ó, pán Pomocník,
prepáčte, že som – ako už veľakrát – nahneval vašu vševedúcnosť 😀
Ja nechápem sám seba. Ako sa môžem vôbec dať do reči s človekom, ktorý bežne číta v angličtine najmodernejšie ekonomické štúdie a všetko vie lepšie, než slovenskí ekonómovia?
Odpustite mi. Dúfam, že aj naši ekonómovia konečne zistia, že máte záchranný plán pre Slovensko. Mali by ste rýchlo napísať Počiatkovi, aby neurobili tú istú chybu, čo v rokoch 2006-2010, že nesplnili sľuby a nezrušili rovnú daň a iné pravicové nezmysly. Rýchlo, než neurobí nejakú hlúposť! Máte v rukách náš osud!
Máte pravdu, p. Pomocník. Skutočne málokedy. Ešte pre ostatných. Tak ako kopec iných pojmov, na Slovensku neskutočne zdevalvoval aj pojem ekonóm. To, čo bežne vidíte na tv obrazovkách, t. j. tých usoplených rádoby „analytikov“ z najrôznejších maklérskych spoločností, inštitútov či bánk – to naozaj nie sú ekonómovia v pravom slova zmysle. Prečo? Skúste si všimnúť, že sa nikdy od nich nedozviete skutočne dôležité veci. Sú to len trochu lepší účtovníci, vlastne ich tie podtitulky „analytik“ vystihujú viac než presne. Skutočného ekonóma robí ekonómom jeho schopnosť rozumieť širším a aj „neekonomickým“ súvislostiam!!!
Skoro vždy by tam namiesto nich mohli posadiť ľubovoľného občana. Stačilo by ho nechať dva týždne čítať noviny a dať mu zoznam slov, ktoré má povedať nie tak ako je zvyknutý, ale ich nahradiť podľa možnosti nejakým cudzím slovom (ktorému ani nemusí veľmi rozumieť). Takto sa napríklad aj pán Mikloš a Sulík a pani Radičová (a to je už akože vyššia trieda) naučilo slovné spojenie morálny hazard v domnení, že to je nejeký neologizmus a asi dva mesiace ho verklíkovali v súvislosti s eurovalom. Vždy som sa dobre zasmial. Ani nevedeli, že to je pojem už starší, ani presne nepochopili, ako sa má používať. A pán Sulík potom musel v jednej nemeckej televízii, kde sa chcel týmto termínom blisnúť, vysvetlovať, čo to vlastne znamená. 🙂 Niekto by mal tieto veci zbierať a uverejniť, títo ľudia sa tak neuveriteľne mimo až je to smiešne, ale nevedia o tom a myslia si, že sú najinteligentnejší na svete.
No, a podobne ako je to s našimi „mondrými“ „ekonómami“,
ktorí „vákajú“, tak ako pochytili od „cool“ západniarov,
tak žiaľ „vákajú“ už dávnejšie aj naši „kúloví“ historici. 🙁
Pán Pomocník, ale ono „kúlové“ „ONGROI“, podobný to „konštrukt“,
ako ten môj v prvom riadku uvedený – „mondrý“,
EŠTE STÁLE STRAŠÍ „naše deti“ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙁
Vážení páni,
O mnou tu spomenutej „MENTÁLNEJ KORUPCII“ v radoch našich(?)
historikov napísala výstižnú esej pani Blažena Ovsená, aktivistka,
ktorá vošla do povedomia našej spoločnosti hlavne jej Občiansko-
aktivistickým posudkom k posudku … , skracujem, „superhistorických
antisvätoplukovcov“, a ktorá sa aj niekoľko krát zapojila do diskusie
na tomto blogu.
Tu nájdete jej esej:
http://sclabonia.sk/2012/03/o-zloreceni-slovenskych-historikov/#comments
Tak som si prečítal o tej hrobke spod Tatier :
http://spravy.pravda.sk/povod-velmoza-spod-tatier-siaha-az-k-uralu-fi5-/sk_domace.asp?c=A120318_091144_sk_domace_p29
Ja už neviem čo si mám o historikoch myslieť. Ten súdruh tam pospomína Maďarov, Germánov, Hunov, Gótov, Svébov, Alanov a Vandalov.
A pritom ten náčelník podľa DNA je od Volgy a Uralu. Haplotyp ale nespomenie lebo to bol „Germán“. A Nemci to financujú lebo to je „germánska“ hrobka.
Ešte tam pridá konšpiračnú teóriu o etnickom premiešaní vládnucich rodov.
Áno, je to tak. Na čo Nemci ukážu prstom a povedia, že to je germánske tak všetci potom uznanlivo prikyvujú hlavami a jak papagáji opakujú to isté.
Takýto spôsob vedy mi začína pripadať konšpiratívny.
ved ten vyskum malej hrobky prebieha od roku 2006 !!
http://www.obnova.sk/clanok/matejovce- kniezacia-hrobka-pod-tatrami
tie vzorky co poslali do nemecka a budapesti sa mozno za tie roky stratili, alebo su este na ceste…
Nuž, takto funguje zlorečenie „v priamom prenose“!!!
… Tieto výsledky (zo zubov) zatiaľ nemáme, no máme hotovú analýzu DNA, ktorá
prekvapujúco poukazuje na priestor medzi Volgou a Uralom.
…
Pán Pieta, to tí „pomaďarčení“ „laboranti“ z Budapešti sú „už ďalej“ ako ostatní
genetici sveta, keď už dokážu podľa analýzy DNA určiť miesto pôvodu jedinca ???
Pokiaľ viem, tak medzi Volgou (Vlagou/Vlahou) a Uralom dnes žijú prevažne
Rusi, prevažne potomkovia R1a, a v menšom potomkovia s „ázijskými“
haploskupinami, hlavne „finsko-uralskou“ N, ktorej je v tzv. maďarskej
populácii ledva 0,5 %!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nepoznám dajakú špeciálnu „medzi-volžsko-uralskú“ haploskupinu.
Ani neviem, že by bola dakde tam vykopaná a zanalyzovaná kostra
s takouto špeciálnou haploskupinou.
Pán Pieta, existuje minimálne jeden historický zdroj, kniha, síce „len“
z r. 1601, ale má na danú dobu bohatý súpis literárnych zdrojov.
Je to kniha Maura Orbíniho, vysoko postaveného mnícha, ktorá
uvádza aj dostatočný súpis základných „vandalských“ slov. Z tohto
súpisu je zrejmé každému, že Vändäli boli Sloveni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Navyše sa mi podarilo objaviť knihu jedného bývalého pápeža z r. cca 1450,
ktorý opisuje dejiny Boemov/Čechov, dá sa povedať, presne tak, ako
ich opisuje M. Orbini.
T. j. napr. aj tak,
že tam nespomína akéhosi „Přemysla“ ale PRIMISLAUa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Metod Sláv,
všade na webe sú vaše takmer totožné texty – o tom, že Gelemír a iní ( ináč Vandali) boli Slovania.
Ja nehovorím ani to, či máte pravdu a ani to, či nie, chcem len upozorniť čitateľov na skutočnosť, že Vandali pomerne dlho žili podĺž rieky Visly
a to pozdĺž jej západného brehu . Na druhej strane rieky Visly už žili Vinidi, čiže západní Slovania.
Rieka Visla dlho tvorila hranicu medzi Vandalmi a Vinidmi – Slovanmi
Nemyslím si, že bolo niečo zvláštne , že si náčelníci oboch etník si navzájom vydávali dcéry za synov susedného náčelníka – čo by dobre vysvetlovalo sem tam sa vyskytujúce slovanské mená u Vandalov.
Podobne sa v 11. stor. do Arpádovského rodu dostávalii slovanské mená (Belo, Ladislav…). Vadalský král Gelemer hovoril vandalskou rečou a vládol Vandalom, a jeho meno neznamená, že to bol Slovan – ale to nevylučuje, že jeho matka mu mohla dať meno, ktoré vzdialene mohlo mať isté vzťahy so slovanským národom za Vislou.
ešte malá poznámka k hrobke spod Tatier.
Nejako podobne mohla vyzerať tá, do ktorej o 50 rokov neskôr pochovali Attilu.
Na nezmysly súdruha Sláva nemá zmysel vôbec reagovať. Podľa neho sú všetko hlupáci, iba on všetko vie.
Pán Hrnko,
trochu prisilná „káva“ na adresu Metoda J. Sláva a musím priznať, že niekedy mám podobný dojem z Vašich komentárov. Nie je tomu tak dávno, čo som podobne o „germanskosti“ náčelnika tatranskej hrobky, keď sa pred časom o tom diskutovalo na Vašom bloku, pochyboval. A podobne sa mi nepáčil aj odsun mnohých artefaktov na ich výskum do Nemecka.
Pochodil som u Vás podobne, ako Metod J. Sláv a to ešte výskum tej hrobky nebol ukončený.
Nuž naozaj, kto si tu myslí, že vie všetko?
Pán Milan2, ja na rozdiel od Vás a pána Hrnka, verím vlastným očiam,
a nespolieham sa na „výpotky“ historikov „umelcov“, ktorí si dejepis
pletú s „telenovelou“ o „idylickom spolunažívaní“ trebárs tých Vandalov
s Venedmi.
Ja vedľa seba ukladám fakty.
Faktom je, že latinskí a grécki autori komolili naše mená tak,
ako ich vlastne do dnes komolia.
Napríklad ten všade pretláčaný Gelemer, je na jeho minci zapísaný
ako D N REX C. GILAMIR, alebo sa to dá čítať aj ako D N REX GEILAMIR.
On sám hádam nedal raziť mincu s chybou v jeho mene !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Preto Gelemer je skomolenina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Navyše kdesi (neviem to rýchlo nájsť, ale mám to overené cez jedného
Slovinca) som čítal, že jedno zo slovinských nárečí sa do dnes volá VANDALSKÉ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Páni, kto nemá argumenty, ten sa uchyľuje k urážkam.
pan Hrnko, iste mate svoje kontakty na archeologov, neviete co je s tou hrobkou udajneho germanskeho velmoza? je to cele divne, v roku 2006 nalozili cele bloky hliny a drevene tramy na analyzu a konzervovanie a odviezli do nemecka. patral som na nete, nic som nenasiel, len tie stare informacie a hypotezy, nie je zverejnena ani DNA so zubov…
Áno, to sedí, prekmurčina (teda uhorská slovinčina) sa do 18. storočia nazývala odborne len vandalský jazyk. Je to celkom zaujímavá skutočnosť.
Vďaka, pán Pomocník, za Vašu pomoc!
Teraz sa sem pokúsim dať obrázok tej Žilämírovej mince:
Žiaľ, nenačítalo mi to, tak sem dám aspoň link:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:M%C3%BCnze_50_Denari_-_Gelimer_-_K%C3%B6nig_der_Vandalen.jpg
DÚFAM, ŽE SI TO TÍ „NEVERIACI TOMÁŠI“ TERAZ UŽ POZRÚ,
keď to minule pravdepodobne odignorovali.
Na Wikipedií je aj mapka, ako sa Vandali z dnešného stredného Poľska dostali až do Kartága – cez východné Slovensko a Potisie prešli do Panónie odtiaľ cez Slovinsko a severné Taliansko prešli do Gálie a odtiaľ na Iberský polostrov a preplavili sa do severnej Afriky, až skončili v Kartágu.
Po trase iste niekto aj zaostal, kto už nevládal a iste nejaké DNA po nich nesieme .
Ak vandalská reč bola slovanská (čo by ma určite potešilo), ostali snáď u nejaké stopy – napisy, či záznamy.
Jedno – dve slovanské mená (možno meno po starom otcovi) nemôžu ale rozhodovať o etnicite. Aj slovenské meno Sventobolk bolo na západe istý čas obľúbeným menom. A keby lotrinský vojvoda nezomrel tak mladý, mohlo sa tiež vyskytovať na minciach.
Jedem das seine! Veda je veda a výpotky sú výpotky, či sa to komu páči alebo nie. Láskavo vás prosím, dovoľte mi na mojom blogu hovoriť, čo si myslím. Žiadna história sa nedá vybudovať na výpotkoch, ale len na faktoch. Aj Číňanov Rusi volajú Kitajci, hoci s Kitanmi nemajú nič spoločné. Len tak na ilustráciu. Slováci si nepotrebujú nezmyselne nastavovať svoje dejiny ako impotent svojho….. Slováci si vystačia s tými dejinami, ktoré majú. A do nich patria všetky kultúry, ktoré boli na území Slovenska, či boli slovanské, keltské, germánske alebo marťanské. Ten náčelník pochovaný pod Tatrami patrí do našich dejín, či bol germánsky Vandal, či bol prišelec spoza Volgy, alebo tam spadol z oblakov. Je úplne jedno, aký mal haplofond, akou rečou rozprával a či bol vegetarián, či jedol zverinu alebo svojich zajatcov. Boli až štyria Arpádovci, ktorí mali slovenské meno Belo, piati mali slovenské meno Ladislav, jeden sa volal Domoslav. Bolo ich meno určujúce pri ich identite? Za koho sa sami považovali? Sú z nášho pohľadu cudzí vládcovia alebo nedajbože renegáti? Hlúpe otázky, však Metod, však Miňo? Namiesto toho, aby ste nechali vedcov bádať a vysvetľovať naše dejiny z nášho pohľadu, hádžete im ako psovi kosť hlúpe otázky, ktoré sa nedajú zodpovedať a ani nemá zmysel ne ne odpovedať. Presvedčte Nemcov argumentmi, že Vandali sú Slovania, nie strieľaním od pása! Najskôr musíte nemecké argumenty vyvrátiť (sú potvrdené súvislými textami), a potom môžete kydať na slovenských vedcov, ktorým ani pod necht nevojde zámysel púšťať sa do bitiek, ktoré sú dávno vybojované. A keby sa do toho pustili, vyšli by na posmech, ako povestný Ládo pri Hradci!
Áách pán Hrnko,
Dnes ste asi zlou stranou zišli z postele (na východe sa tomu vraví, že „vstal hore riťou“), čo ste nám to zase odkázali. Vraj máme nechať vedcov bádať a vysvetľovať naše dejiny z nášho pohľadu….
A to ktorýchže „vedcov“ to máte na mysli? Nebodaj tých z Historického ústavu SAV, ako D.Kováč, J.Steinhubel, či J.Lukačka? Povedzteže, kedy a v ktorom článku títo „vedci“ vysvetlili naše dejiny z nášho pohľadu?
Čo to je za dôkaz, že nemecké argumenty sú potvrdené súvislými textami? (kým ich pravda niekto neprečíta ináč!)
Aj Česi popísali mnoho súvislých textov o jednotnom česko (slovenskom) národe, čo Maďari „potvrdili“ známym „Tót nem ember“ v mnohých súvislých textoch,
A napriek tomu tu sme!
Milan z konca abecedy,
myslím si, že nie sú len tí, ktorí si ešte nevšimli, že pred 20 rokmi vznikla samostatná SR. Myslím si, že Lukačkovi krivdíte, ale sú aj iní – zo starších R. Marsina, neb. V. Sedlák, z mladších Martin Homza, M. Dobrotková, celá plejáda mladých v Trnave, v Nitre, v Banskej Bystrici atď. Napr. na nové dejiny vyrástli ako nechcené dieťa pri Ústave pamäti národa. To sa už nedá zastaviť. Tým treba uvoľniť miesto, a nie hľadať svätý grál, ktorý možno ani nikdy nebol, a preto sa nenájde. Viete, mne sa nechce vyjadrovať k všetkému. Ja mám dosť svojich starosti. Nechce sa mi každú hlúposť vyvracať, lebo to je cieľom týchto „národovcov“ – zahltiť nás nezmyselnými diskusiami, aby sme nemali čas na skutočné riadne bádanie – napr. aj na to, že sa reálne pokúsime rozhodnúť, či má niečo autochtónna teória. To sa však nedá dosiahnuť tým, že tu niekto bude stále predhadzovať už dávno vyriešené otázky (slavicita Vandalov, názov Uhorsko atď.). Niekto tu má eminentný záujem, aby sme sa krútili v kruhu ako pes za svojím chvostom a nikdy sa nepohli dopredu. Vedec nemôže predložiť novú hypotézu, novú teóriu bez toho, žeby sa kriticky nevyporiadal s predchádzajúcimi koncepciami, predchádzajúcimi názormi. Ináč je to obyčajné strieľanie od pása. Vandali sú Slovania a punktum! Prečo? Lebo ja si to myslím. Dôkazy? Nemci nás klamali! Veď je to redšie ako žinčica! Takto nemožno tvoriť dejiny.
Pán Hrnko, to tým úžasným, superpoctivým, len preto, že sú
nemeckí (viď ten otrepaný drist o nemeckej precíznosti),
historikom 100% veríte? Nechodili vari po „Slovenskom štáte“
„fašistický“ historici „krochkať“ nad nálezmi stôp po ich
„árijských“ predkoch?
Pán Hrnko, aj napriek tomuto kľudne vyhlásite toto:
„… nemecké argumenty … (sú potvrdené súvislými textami) …“
Pán Hrnko, PROBLÉM JE V INTERPRETÁCII TÝCH „SÚVISLÝCH TEXTOV“!
1. Tých súvislých textov nie je až „tak veľa“ a temer všetky sú v latine
2. Všetky sú písané niekým, kto musel písať „pre vrchnosť“, lebo
ináč by sa neuživil, a len ťažko by prežil.
3. Ak sa v latinskom texte vyskytne skomolené slovanské meno,
„Onemca“ to „neirituje“, lebo znalosť slovanských jazykov je
medzi nimi „nulová“.
SMUTNÉ VŠAK JE, KEĎ TIETO TEXTY INTERPRETUJE SLOVÁK/SLOVAN,
A TEN JE K TÝM SLOVANSKÝM MENÁM „NEMCAMI-NAUČENE“ SLEPÝ.
Posledne ma „vytočil“ mladý historik Babic, z KU v Ružomberku,
ktorý je tiež „slepý“ k menám ako RICIMIR, VIDIMIR, … ,
a túto „slepotu“ zdarne „predáva“ svojim študentom.
v narodne orientovanej verejnosti panuje pomerne nizka dovera voci nasim historikom a archeologom zrovna tak ako k nasim politologom a „bankovym analytikom“. cim to asi tak bude? dajme tomu, ze historici a archeologovia o sebe nedavaju prilis vediet, lebo tvrdo pracuju, nemaju cas informovat verejnost. bodaj by to tak bolo! pouceny vyvojom po roku 1989 si vsak myslim, ze vo vseobecnosti je to trochu inak (cest vynimkam ako je pan Hrnko). clovek by cakal, ze po vzniku vlastneho statu bude stat venovat vyskumu nasich dejin ovela viac pozornosti. nie je to tak, nie su peniaze napriek tomu, ze sa rozpredali miliardove hodnoty, o zadlzeni ani nehovoriac. ak sa aj nieco dolezite najde, tak sa to odvezie na vyskum do nemecka a vsetko to zaspi sipkovym spankom ako v pripade hrobu pri Matejovciach. po 6 rokoch len vseobecne poznatky v duchu dejepisnej citanky o stahovani narodov a miesani etnik, vobec nic konkretne. nie je znama ani taka jednoducha vec, akou je genova analyza. dnes je mozne si dat urobit rozbor DNA za 77 evri a trva to tyzden. rozbor vzoriek zo zubov zachovalej kostry je urcite zlozitejsi, ale asi tazko trva 6 rokov…
Pán Yoss, len Vás doplním, že je veľmi smutné, keď „naši“ archeológovia
dali robiť rozbor DNA do pomaďarčenej Budín-Pešti a tiež do Onemecka,
aj keď na Slovensku už pekných pár rokov vieme ten rozbor DNA urobiť
tiež. To akože chceli „zabezpečiť objektivitu“, alebo skôr pokračovali
v onom „slovenskom“: „svojmu len nadávky, a cudziemu zlato, striebro,
meď, … , SPP aj s rúrami v slovenskej zemi, aby Onemenci mohli bohatnúť
aj na tom, že ruský plyn tečie slovenskou zemou“ – to sme takí sprostí,
že platíme Onemcom „rentu“ z územia, ktoré akože voľakedy bolo akože ich?
Pán Metod Sláv, to je chválihodné, že si všímate výskyt slovanských mien v germánskom prostredí – aj by som uvítal nejakú hlbšiu štúdiu na túto tému.
Tento výskyt je ale viac menej vysvetliteľný – okolo roku 400 vyprázdňujú Vandali západné Poľsko(pravý breh Visly, Venedi obojstranne ovládajú Vislu a dostávajú cez ústie pri Gdansku do Baltického mora a odtiaľ sa obchodníci doplavia aj na ostrov Gotlant, Longobardi o storočie neskôr vyprázdňujú oblasť Moravy, západného Slovenska a Panónie – čiže dochádza k otvoreniu priestoru a územia a infiltrácií (západných) Slovanov na západ. Ľudské kontakty na hranici styku týchto etník však neboli iste ničím zvláštnym. Tých mien bolo iste aj viac, len sa nezachovali. Iste nie je náhoda, že Vandalov v hist. zprávach spájali Poľskom.
Čo ale neznamená, že Poliaci boli Vandali a že Vandali hovorili po poľsky, resp. slovanskou rečou. Aler ako susedia Venedov ju možno aj mnohí ovládali, tak aky mnohí dnes u nás vieme po nemecky, alebo maďarsky.
Ono sa to až tak od dnešnej doby nelíši. Aj my máme mená ako Oto, či Brigita a snáď nik nebude v budúcnosti hovoriť, že nositelia týchto mien boli u nás Nemci, č Švédi.
Pán Hrnko,
takto sa nikam nedostaneme. Myslím si, že by sme sa mali zjednotiť na historickej skutočnosti, že:
Doteraz za nás našu históriu písali Maďari a Češi, zbytok sveta iba prekladal, čo im títo cudzonárodní historici o nás napísali.
O tom ste sa aj sám zmienili na Vašom blogu niekoľkokrát.
Takisto nemožno poprieť, že tí historici písali, píšu a vysvetľujú (aj našu) históriu zo svojho, pre nás nelichotivého pohľadu. To je tak samozrejmé, žeby malo byť zbytočné to vôbec pripomínať.
Je preto vôbec nepochopiteľné, keď vzhľadom na vyššie uvedené niekto nabáda, aby sme prijali doterajšie teórie pravlasti Slovenov/Slovanov v nepohostinných Pripjaťských močiaroch, o voľbe ktorej už začínajú pochybovať aj niektorí západní historici, alebo takisto uspokojiť sa s doterajším výkladom národnej histórie.
Ba práve naopak, od každého, čo len trochu vidí to tejto problematiky by som očakával, že bude burcovať za prešetrenie celej našej histórie započatím štúdia originálov tých najstarších historických písomnosti. Nie ich prekladov.
Až potom budeme môcť skúmať históriu z nášho hľadiska.
Pán Milan2, tu nejde o „pár“ slovanských mien medzi „Germánmi“!
Tu ide o to, že tí GRMANI BOLI SLOVENI, A ŽE DNEŠNÍ „Germáni“
majú s voľakedajšími slovänskými Grmanmi spoločné len gény,
pretože sa odrodili, tak ako „Maďari“(čerstvá pamäť a genetika nepustí)!!!
Pozrite sa, čo porobili s našimi menami „Poturčenci“:
Ladislav na László
Vladislav na Ulászló
Iordanesom spomínaného Valamira „poturčili“ na Balambéra
…
No a „Onemievajúci“ urobili z Žilämíra Gelemera,
z Vladimíra Waldemara
zo Sigimira=Sižimíra najskôr Sigimunda, ktorého potom sem dotrepali
ako Žigmunda
…
Poznajúc jazykovedu, genetiku a „rano-stredoveko-kresťanskú politiku“
sa vôbec nečudujem, keď slovänských Ránov (Rujaňanov) mečom
„pokrstil“ Vladimír (Waldemar), ktorý pritiahol z územia dnešného Dánska.
Dáni šírili kresťanstvo mečom aj do Švédska.
A tu je známa „kuriozita“, že ich „hlavná knižnica“ opatruje
„pohrebnú reč“ prednesenú na pohrebe jedného švédskeho kráľa.
Čujte neveriaci:
Placzewnaja recz na pogrebenie togho prez segho welemozneiszago i wysokorozdennagho knjazja i ghossudarja Karolusa odinatsetogho swidskich, gothskich i wandalskich (i proczaja) korola, slavnagho, blaghogowennagho i milostiwagho naszego ghossudaja (!), nynjeze u bogha spasennagho. Kogda jegho korolewskogo weliczestwa ot duszi ostawlennoe tjelo, s podobajuszczjusae korolewskoju scestju, i serserdecznym wsich poddannych rydaniem byst pogrebenno w Stokolnje (!) dwatset-scetwertago nowemrja ljeta ot woploszczenia bogha slowa 1697…
To kto na švédskom kráľovskom dvore ešte v 17. storočí rozumel „našej reči“?????????????????????????????????????????????????????????????????
My, ktorí ovládame svoj jazyk ako sa patrí, si musíme byť vedomí, že
prvé opisy o Keltoch hovoria ako o „hrmotných ľuďoch“.
Potom sa nemôžme čudovať, že Kelti sa z Európy potichu vytratili, a že
na ich území sa objavili HRMANI/GRMANI.
Čo mi dáva „tú drzosť“ hovoriť, že dnešné meno Germani je zo
slovänského GRMANI/HRMANI?
Nuž ten súčasný stav v etymológii, keď sa etymológovia nemeckí,
anglickí, … nevedia zjednotiť na výklade pôvodu mena German,
aj keď v latinčine existuje slovo „german“- feminum „germana“, čo
znamená „rodný brat / rodná sestra“.
To sa „tí mentálni dediči“ „perverz-rímskej“ civilizácie hanbia priznať
k svojim rodným bratom, t. j. nám ???????????????????????????????
Metod,
prestaňte mi zahlcovať stránky tými vašimi výpotkami. Nemá to ani hlavu, ani pätu. Nepochádza to ani z vášho pomýleného mozgu, ale ste si to vycucali rovno z konca malíčka, kde máte asi sústredenú všetku svoju múdrosť. Ak budete pokračovať v tomto duchu nekonštruktívneho rozbíjania mojej stránky, tak vás začnem mazať. Táto stránka nie je o tom, čo sa vám v maličku okotilo, ale o histórii. Bol by som rád, keby ste to rešpektovali.
Karol XI
Z Bożej łaski król Szwecji, Gotów i Wenedów, wielki książę Finlandii, książę Skanii, Estonii, Inflant, Karelii, Bremy, Verden, Szczecina, Pomorza, Kaszubów i Wenedów, książę Rugii, pan Ingrii, Wismaru, hrabia-palatyn Renu, książę Bawarii, Jülich, Kleve, Bergu…
To bol švédsky kráľ Karol XI, ktorý zomrel v roku 1697.
Prečo by sa na jeho pohrebe nemohla predniesť aj poľská rozlúčková reč, keď bol aj pánom Szczecina, Pomorza, Kaszubów i Wenedów?
Plne tu súhlasím s pánom Hrnkom.
Ľudia, veď vy neviete ani čítať !!!
V 17. storočí kráľ „vandalských“????????????????????????????????
A KTORÝCH „VANDALSKÝCH“, KEĎ VANDALI OFICIÁLNE ZANIKLI
V SEVERNEJ AFRIKE V CCA 6. STOROČÍ ???????????????????????
A NIE V „STOK-HOLME“ ALE V „STO-KOLŇE“ ?????????????????????
No a keďže, ste sa pán Hrnko už trikrát ku mne prejavil ako
„naslovovzatý excelentne argumentujúci historik a filozof,“
tak som si povedal: TRIKRÁT A DOSŤ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
To slovo vandalský vtedy samozrejme znamenalo slovanský, lebo Vandalov vtedy všeobecne (či už právom alebo neprávom) stotožňovali so Slovanmi. To ale nie je nič nové.
som sa osobne stretol vo viedni s tym, ze nas slovakov volaju windisch, wendisch. slovny zaklad „wende“ je korenom mnohych zemepisnych nazvov v rakusku, nemecku. nemecka wikipedia hovori:
Wenden (auch Winden, lateinisch Venedi) bezeichnet diejenigen Westslawen, die vom 7. Jahrhundert an große Teile Nord- und Ostdeutschlands (Germania Slavica) bewohnten, heutzutage meist als Elbslawen bezeichnet. Sie dürfen nicht mit den „Windischen“ (Slowenen) im Alpenraum verwechselt werden, die zu den Südslawen gehören und deren deutsches Ethnonym auf dieselbe Wortwurzel wie „Wenden“ zurückgeht.
ak to tak nie je, alebo je to trochu aj inak, alebo je tostare sname otrepane, verim tomu ze ti mudrejsi a informovanejsi budu zhovievavi :o)
Však aj na území Slovenska nemecká menšina používala slovo Windisch na vlastné nemecké pomenovania miest a obcí:
WINDISCHDORF i.d.Zips/Slovenská Ves
WINDISCHDORF b.Priwitz/Horná Ves pri Prievidzi
WINDISCHES ERZGEB./Slovenské Rudohorie
WINDISCHER KARST/Slovenský Kras
WINDISCH JAHRMARKT/Slovenské Ďarmoty
WINDISCH LEIPZIG/Slovenská Ľupča
WINDISCH-LITTA, Lutila
WINDISCH NEUSTADT/Slovenské N.Mesto
WINDISCH-PROBEN, Slovenské Pravno
Slová Wende a Vandal so podobajú podobne ako Hun a Hungar.
Nie je to prvý krát, čo sa kvôli veľkej podobe slov potom pletú historické súvislosti.
Slovo Vandal sa používalo popri slove Vendi, takže si ich neplietli. Zas až takí hlúpi vtedy ľudia neboli, existovali aj historici, ktorí to celé rozoberali.
p.Hrnko
Zdravim a budem trochu od veci.Momentalne som ubytovany v Stupave (pracovne) a napadlo ma, kedze v Stupave byvate, ja mam furu casu a Vasu knihu o Stupave zatial nevlastnim (aj ked planujem), ze by ste mi tak trochu poradili, kam sa tak povediac „historicky“ popozerat po tunajsom kraji (meste). Ak Vas tymto prispevkom, resp. Otazkou „obtazujem“ berte to s rezervou, prip. Odlozte ad acta. S pozdravom…
Pozdravujem a vítam v Stupave. Knižku si môžete kúpiť v kníhkupectve na hlavnej ulici od kostola smerom na Bratislavu. Mňa môžete stretnúť okolo 9. hod. v sobotu na trhovisku, ktoré je kúsok od kníhkupectva smerom priečnym (pri kultúrnom dome). Ináč odporúčam Pajštún, kostol v Stupave a Máste, kaštieľ, zámocký park, Rímsku stanicu. Cca hodinu peši trvá prechádzka do Mariánky s jej krásnym kostolom a pútnickým miestom. Oplatí sa ísť aj k Morave, ale na to by bol potrebný bicykel.
p.Hrnko
Dakujem za privitanie a radu. Bude mi potesenim a ctou sa s Vami osobne stretnut a potriast pravicou (ked sa podari a hlavne s Vasim suhlasom). Takze aj kvoli tomu, v sobotu uvedene trhovisko navstivim. A tu knihu som zbadal vo vyklade, prezrel si ju a predavacke slubil, ze si po nu pridem.
P.S. Privelmi sa dopredu netesim, lebo mi to potom casto nevyjde. S pozdravom Marcel
Pán Hrnko, okrem antického sveta bol ešte germánsky svet a ten dobre poznal aj Vinidov.
Pozorne som čítal čo píšete – a čítam medzi riadkami, že Sloveni boli všade – aj na severe, aj juhu, aj na východe – a že sú to stále tí istí, ktorých Gréci nazývali Sklavenoi.
Pochopil som teda Vašu odpoveď aj tak, že kladiete jednoznačné rovnítko medzi výrazmi Sloveni , Sklavenoi a Slovania .
Potom ale, podľa tejto definície, sú aj starí Česi, aj Pomorani, aj obyvatelia balkánskeho polostrova, vlastne všetci, okrem Spórov a Antov….. boli Sloveni (Sklavenoi).
Potom ale českí historici vlastne správne aj obyvateľov obývajúcich oblasť stredného Dunaja medzi 6. až 9. storočím označujú ako Slovania (Sklavenoi, Sloveni).
Samozrejme, v zmysle definície sú potom aj starí Česi pri tejto logike Sloveni.
Zaujímavé by to bolo umiestniť aj na nejaké české diskusné stránky, ako budú na to Česi reagovať. Nemôžu sa od nás Slovenov neoprávnene odtŕhať,.
Ak dovolíte , mne sa ale táto teória ale vôbec nezdá -je to návrat späť – niečo ako znovu k bodu Veľkého tresku.
Ja radšej zostanem pri svojej teórií rozdelených Slovanov na základné 3 vetvy už pred 5. storočím a tiež pri teórií, že západná skupina Vinidov sa skladala z viacerých kmňov, medzi inými aj Slovenov – našich predkov.
Keďže ale nik z čitateľov blogu sa nechytil tejto tematiky, ponechám priestor gentlemansky len Vašej teórií
Milan,
ak chcete so mnou ďalej diskutovať o tejto otázke, tak vám odporúčam prečítať na tomto blogu dva články -Slovo a slove Slovák a Slovo o slove Slovák II. Ináč to je o ničom, lebo ste mimo základnej myšlienky, z ktorej vychádzam.