Ešte raz o súsoší Márie Terézie

Od posledného razu, keď som sa vyjadril k zámeru reinštalácie repliky milenárneho súsošia uhorských husárov a Márie Terézie na miesto sochy Ľ. Štúra na Štúrovom námestí v Bratislave, sa záležitosť posunula ďalej. Tzv. Bratislavský okrášľujúci spolok (tzv. BOS) usporiadal besedu v kníhkupectve Panta Rei, na ktorej som sa síce nezúčastnil, ale pozorne som si ju prezrel na videozázname časopisu .týždeň. Z diskusie i z ďalších vyjadrení jedine známeho reprezentanta oného spolku p. Mačuhu som dospel k názoru, že celá kampaň tzv. BOS je založená na klamstvách a zavádzaní.

Samozrejme, prvým klamstvom a zavádzaním je úporná snaha p. Mačuhu presvedčiť verejnosť, že nejde o milenárny pamätník, symbolizujúci najvyššiu amplitúdu národnostného útlaku Slovákov a ostatných národností bývalého Uhorska, ale o nevinnú sochu múdrej, osvietenej panovníčky, za ktorú boli naši šľachetní (šľachtickí?) predkovia ochotní obetovať život a krv. Už v minulom príspevku som toto zavádzanie, myslím, dostatočne vysvetlil. Uvedený monument vôbec nebol oslavou osvietenej panovníčky, ale oslavou údajného tisícročného „maďarského štátu“, v ktorom národnosti boli oficiálne pokladané za bezprávnych príslušníkov Maďarmi porobených národov, ktorých jediným osudom bolo pomaďarčenie alebo „večité otroctvo“ (M. Bencsík 1721).

Ďalšou nepravdou v celej kampani je tvrdenie, že pomník nezbúrali Slováci, ale „českí legionári“. No, tu by som si ako historik dovolil zaprotestovať. Niečo také ako „českí legionári“ vôbec neexistovalo. Existovali príslušníci Česko-slovenských légií, ktoré založil M. R. Štefánik a ktoré výraznou mierou prispeli k národnému oslobodeniu ako Slovákov, tak aj Čechov. Títo legionári nasadením svojich životov bojovali v Rusku, Taliansku i Francúzsku a výrazne sa podieľali i na oslobodzovaní slovenského územia spod maďarskej okupácie. Nazvať ich „českými legionármi“, teda eo ipso okupantmi, pokladám za nehoráznosť, ktorá nemá u nás doteraz obdobu. Ale aj keby sme prijali koncepciu, že to boli „českí legionári“, teda cudzí okupanti, ktorí Slovákom rozbili ono súsošie, nie je to pravda! Stačí si prečítať memoáre významného slovenského historika B. Varsíka, ktorý sa na demolácii súsošia priamo zúčastnil, a dozvieme sa, že sa to dialo za širokej účasti domáceho slovenského obyvateľstva.

Nepravdou je aj tvrdenie, že po vytvorení ČSR boli z územia Bratislavy odstránené všetky monumenty pripomínajúce bývalú monarchiu. Stačí zájsť na Hlavné námestie a zistíme, že tam už niekoľko storočí neprerušene stojí socha Maximiliána II. Habsburského a nikdy, ani za prvej republiky, ani za slovenského štátu, ani za socializmu a už vôbec dnes nikomu neprekáža. Teda nie symboly bývalej monarchie sa odstraňovali, ale odstránené boli len tie monumenty, ktoré v novej dobe, v dobe po oslobodení slovenského národa spod maďarizačného útlaku nemohli zostať na svojom mieste tak isto, ako sa to stalo po roku 1989 so symbolmi komunistického útlaku.

Najväčšou a skutočne kardinálnou lžou tzv. BOS je tvrdenie, že existujúci pomník Ľ. Štúra nikoho neoslovuje a že nie je integrovaný do súčasného verejného života. To si skutočne p. Mačuha myslí, že Slováci sú takí tupci, že si nič nepamätajú? Tak ak sa on ráta medzi tých, čo si nič nepamätajú, tak mu pripomeniem, že pred rokovaním Parlamentného zhromaždenia NATO v Bratislave roku 2004 sa Námestie Ľ. Štúra vrátane sochy náročne reštaurovalo a tento monument tak povediac trónil tomuto zasadnutiu, ktoré sa konalo v neďalekej redute. Ale nielen to. Z príležitosti 160. výročia Slovenského povstania r. 1848 sa pred sochou Ľ. Štúra konala vôbec prvá vojenská prehliadka Ozbrojených síl SR, na záver ktorej bolo kladenie vencov k nohám Ľ. Štúra. Vence položili nielen najvyšší ústavní činitelia SR, ale aj predstavitelia diplomatického zboru akreditovaní v SR na čele s veľvyslancom USA, ďalšími veľvyslancami z členských krajín NATO (vrátane maďarského), zástupcovia Vojenského diplomatického zboru a ďalší. To by sa Slovenská republika poriadne strápnila pred sebou i pred zahraničím, keby nechala odstrániť monument, ktorý sa takýmto spôsobom zapísal do jej novodobej histórie!!!

Keď tak sledujem konštrukciu lži, ktorými sa operuje pri snahe o obnovenie milenárneho súsošia uhorských (ale v tomto prípade možno pokojne povedať maďarských) husárov a Márie Terézie, dochádzam k záveru, že aj celý tzv. BOS je rafinovanou lžou! K tomuto tvrdeniu ma oprávňuje aj to, že spolok žiadnu inú aktivitu okrem tých, ktoré súvisia s obnovením pomníku oslavujúceho útlak slovenského národa, nerobí. Vychádza mi z toho, že niekto, kto vôbec nie je jasne definovaný, chce využiť chvályhodnú myšlienku okrášlenia Bratislavy a renomé niekdajšieho okrášľujúceho spolku na pretlačenie hungaristického monumentu a odstránenie ďalšieho z mála slovenských monumentov v Starom Meste hlavného mesta SR Bratislavy. Dal by som ruku do ohňa za to, že spolok vznikol len za týmto jediným účelom a keby sa mu to podarilo, by sa z Bratislavy vyparil ako gáfor!

Na záver ešte jednu poznámku. Pán Mačuha operuje ešte s jednou myšlienkou: Vraj by rád obnovil ducha niekdajšieho prešpuráctva. Nuž dotyčný pán by mal vziať na vedomie, že Bratislava je hlavné mesto nezávislej, suverénnej Slovenskej republiky a ako taká patrí celému Slovensku. Duch prešpuráctva, ktorý sa okrem chvályhodnej trojjazyčnosti vyznačoval aj poníženým predklonom smerom k Budapešti a rektálnym vzťahom k neďalekej Viedni, je cudzí väčšine obyvateľov Bratislavy a to nehovorím, že ho nenávidí kompletne celé ostatné Slovensko. Naša krajina nepotrebuje obnovovať akékoľvek resentimenty na dávnominulé časy, ktoré držali slovenský národ v poddanskej prikrčenosti a zakomplexovanosti! Naša krajina potrebuje hrdých občanov, ktorí sú si vedomí svojej ľudskej i občianskej dôstojnosti. K tomu patrí i úcta k vlastným dejinám, k ich postavám v hierarchickej dôležitosti pre Slovákov. Akokoľvek človek pozerá na zásluhy panovníčky Márie Terézie nemôže mu vyjsť táto Habsburgovna na pomyselnom rebríčku slovenských hodnôt vyššie ako Ľ. Štúr. Preto ho ani na jeho námestí nemôže nahradiť! Verím, že sa nenájde na Slovensku zodpovedná osoba s poddanskou mentalitou, ktorá by takéto poníženie vlastného národa pripustila.

28 Responses

  1. Milanxyz 26. apríla 2011 / 22:13

    Súhlas,
    Mačuha je len nastrčená figúrka, ktorému sa súsošie „páči“ a je mu za ním clivo……
    Je iba tou povestnou hromádkou koží otrockých……

  2. Pomocník 26. apríla 2011 / 23:14

    Tí „českí legionári“ sú úplne typický príklad toho, ako dejiny Slovenska vidia bežní (a teda zmanipulovaní) Maďari. Práve na takýchto skoro až freudovských detailoch je väčšinou poznať, čo za vecami stojí.

  3. miro 27. apríla 2011 / 8:04

    Úplne súhlasím s Vašim názorom p. Hrnko pokiaľ ide o úlohy a zámery tzv. BOS pri reinštalácii sochy Márie Terézie. Sám pozorujem, že si Slováci, teda aspoň poniektorí, stále nevedia vážiť svoju slobodu a suverenitu, ktorú získali najmä po vzniku samostatnej republiky a majú priam utkvelú potrebu sa komusi poklonkovať. Reinkarnovaním Habsburgovcov v podobe búst, sôch a symbolov Rakúsko Uhorskej monarchie sú priam posadnutí – viď. reinštalácia busty vyšinutej anorektičky Sissi v Prešove, ktorá mala radšej kone ako ľudí, fackovala svoje slúžky a nenávidela svoje deti, ktoré jej vraj po pôrode zničili postavu, ďalej „vrazením“ oficiálneho symbolu Rakúsko-Uhorska, dvojhlavého orla s cisárskymi symbolmi, aký nenájdete ani v samotnom Rakúsku do mestského erbu Námestova v r. 1991, a „nasáčkovaním “ Márie Terézie-inak excelentnej rasistky, ktorá do svojej smrti nenávidela židov a nechala ich vysťahovať z Viedne a Prahy, jej otca Karola VI. – agresívneho psychopata a vraha, ako aj jej manžela Štefana Lotrinského – nakazeného obháňača viedenských pobehlíc do prijímacieho salónu v prezidentskom paláci prezidenta SR tiež svedčí o úrovni vlastenectva týchto ľudí. Osobne by som privítal, keby tam namiesto týchto portrétov Habsburgovcov boli portréty významných osobností z radov Slovákov, to sa však zrejme od súčasných predstaviteľov načakám. A na záver ešte malá poznámka, načo by boli v Bratislave dve jazdecké sochy Márie Terézie, veď jedna sa už aj tak nachádza v parku pri prezidentskom paláci.

  4. Ela 27. apríla 2011 / 21:21

    Plne súhlasím s článkom i s komentármi. Ako sa budeme brániť proti soche Márie Terézie, proti „prešpurátstvu“, proti ďalším neprijateľným symbolom?
    V mestečku Günzburg (Bavorsko) vládli Habsburgovci od r. 1301. Krajine i mestu sa pod Habsburgovcami vynikajúco hospodársky darilo; reformy, ktoré Mária Terézia aj u nich zaviedla, prijali a považujú ich za dobré. Ale pre Nemcov boli Habsburgovci okupanti! Oslobodil ich Napoleon v r.1805. Myslím, že v mestečku nie je ani socha Napoleona… Iba sochy svojich. A čo my?

  5. jhugo 22. mája 2011 / 2:14

    …kto pozná vôbec v BA tento „BOS“, čo je to za spoločnosť, ktorá sa nazýva „okrášľujúca“? Takže pri sledovaní debaty na tom Hríbovom výstrelku doby, lebo inak to ťažko nazvem, som počul zástupcu tejto BOS vyjadriť dôvody k reinštalácii sochy M-T. Ja s tým nesúhlasím a ani ľudia v mojom okolí…Občas sa stretnem s názormi, že je treba pozdvihnúť tú časť histórie, kedy nám bola konečne podložená slovenskosť. S týmto budem súhlasiť a aj Štúra chcem nechať na svojom mieste, ale prečo by sa tam mala vrátiť socha panovníčky, ktorá síce bola v dejinnej udalosti jedna z mnohých, ale historicky slovanstvu nepomohla, nechápem…

  6. otokar 25. mája 2011 / 13:30

    jhugo : Máj 22
    ja si myslím že tej skupinke sa nejedná ani tak o samotnú Máriu Teréziu, ako o tých „uhorských husárov“!
    A cez nich o ďalšie falšovanie histórie.

    citujem z článku:
    “ … Keď tak sledujem konštrukciu lži, ktorými sa operuje pri snahe o obnovenie milenárneho súsošia uhorských (ale v tomto prípade možno pokojne povedať maďarských) husárov a Márie Terézie, dochádzam k záveru, že aj celý tzv. BOS je rafinovanou lžou! …“

    A presne tak, ako má na pamätníku sv. Alžbety Uhorskej (na hrade bez uvedenia, že sa narodila v Bratislave!) uvedené vo viacerých jazykoch: Ungarn, Hongrie, Hungary
    tak tomu bude aj pri pamätníku týchto „uhorských husárov“!

    Pritom treba vedieť, že „Magyáren“ boli úhlavní nepriatelia cisárstva a viac ako 200 rokov viedli „protihabsburgské povstania“, aj proti Márii Terézii!
    Za povšimnutie stojí, že všetky smerovali nie na Viedeň, ale na hornaté Uhorsko=Slovensko!
    A preto je pochopiteľné, že do Rakúsko-Magyárskeho vyrovnania neslúžil žiaden „Magyar“ v cisárskom vojsku!
    Uhorský husári boli prevažne Slováci a možno pár Saxsones z Uhorska, či neskôr aj z Pannonie.
    A preto aj tu slovo „uhorskí husári“ znamená „slovenskí husári“
    a po zovšeobecnení Uhor = Slovák a nie Magyár!

  7. otokar 25. mája 2011 / 13:38

    pre správnosť opravujem, dopĺňam, že pri cisárskom dvore slúžili aj Chorváti.

  8. yoss 29. mája 2011 / 20:06

    absolut suhlas, pan Hrnko. jedna sa o flagrantny pripad oebabravania zo strany tzv BOS, co je pravdepodobne nejaka Holcikova sro

  9. Yorick 31. mája 2011 / 12:28

    Pán Mačuha predstavuje ideu nie prešpuráctva, ale preščuráctva…

  10. Miroslav Londák 19. júna 2011 / 12:31

    Sermus Tóno. Snažím sa Ti písať týmto spôsobom, lebo momentálne nemám na Teba iným mailový kontakt. Neviem, či ty o tom vieš, no existuje širší autorský kolektív, ktorého cieľom je pripraviť publikáciu o H. Kočtúchovi. Má mať charakter biografický, do istej miery má zachytiť i politicko-ekonomický podtext danej doby (od 50. rokov 20. storočia až do 90. rokov), no súčasťou okrem rôznych materiálov majú byť i spomienky – doteraz ich pripravili napr. prof. Bacová, A. M. Húska, D. Machala a i. Chcel by som sa Ťa spýtať, či by si i ty nenapísal Tvoju spomienku na H. Kočtúchu a o tom, ako si spomínaš na zač. 90. rokov.
    Díky za odpoveď, pozdravuje ML

  11. lacooravec 22. júna 2011 / 0:10

    Tak, s týmto článkom Ste u mňa zabodovali!

  12. miro 26. júna 2011 / 20:14

    bolo zaujimave sledovat korunovaciu Marie Terezie pri soche Svatopluka 🙂

  13. Anton Hrnko 26. júna 2011 / 21:05

    Však to bolo dobre, nie? Pri tej hungaristickej zábavke bolo aspoň niečo slovenské!

  14. SitňaN 27. júna 2011 / 15:33

    Pán Hrnko, pri všetkej úcte, uhorské dejiny sú aj našimi dejinami. Síce som nevidel spomenutú „korunováciu“ – a teda tam mohli byť nejaké skryté sugerácie – ale nemali by sme sa našich dejín tak ľahko zriekať.

  15. miro 27. júna 2011 / 15:46

    Pan SitňaN,
    asi ste to nepostrehli, ale nejde o zriekanie sa nasich dejin. MT si nasu pozornost nepochybne zasluzi. Ide skor o to, ze nase dejiny sa nezacinaju Uhorskom, resp. su vyznamnejsie obdobia nasich dejin, kt. si pozornost zasluzia ovela viac.
    Najskor by sme si mali vyriesit, pre nas, podstatnejsie veci a potom nech sa v BA korunuje od rana do vecera.

  16. Anton Hrnko 27. júna 2011 / 21:46

    Miro, myslím, že ste trafili klinec rovno po hlavičke! Nič proti MT a jej zásluhám, ale v žiadnom prípade nemôže byť povýšená nad Ľ. Štúra!!! Človek nosí spodnú bielizeň, zvršky a plášte. Preto sa aj hovorí, že bližšia je košeľa ako plášť! Ak si človek oblečie iba plášť a nemá pod ním nič, tak je asi úchylný! Ale aj národy, ktoré si nevážia predovšetkým seba, sú minimálne vyšinuté. Keď niekedy čítate komentáre na takom SME, tak si človek musí klásť vždy a stále otázku: Sú to provokatéri, alebo skutočne sa môže narodiť slovenskej matke taká obluda „jenž berlou železnou na svůj národ kydá!“

  17. laco oravec 29. júna 2011 / 2:38

    Na SME-tisku majú platené úderky, podobne ako na Wikipédii tzv.Maďari! To už je dávno prekuknuté! Akonáhle sa kdesi na svetovejšom fóre čosi proslovenské objaví, nastúpi úderka a mažú, potom napíšu dezinformáciu a Svet ostáva v hmlách! Majú dobre vychovanú mládež, škoda, že naša nie je taká aktívna!

  18. Pomocník 1. júla 2011 / 22:52

    Problém je v tom, že to viete možno Vy a možno ja a pár ľudí, ale svet to nevie a netuší, že skoro všetko o Maďarsku a jeho susedoch (pokiaľ sa to týka Maďarska) na internete je nehoráznym spôsobom zmanipulované, ak je tam možnosť, aby sa toho zúčastňovali alebo k tomu vyjadrovali Maďari. Jediné čím vás môžem potešiť je, že tá ich zúfalá propaganda je už často tak prehnaná a prízemná, že už to konečne udiera do očí aj najväčším nadšencom Maďarska v zahraničí (ale nie vždy). Na druhej strane štát Maďarsko už pokročil v týchto aktivitách „ďalej“ – najnovšie sa ľudia (pravdepodobne z kuruc. info a podobne) jedným cudzojazyčným internetovým novinám o Maďarsku výslovne vyhrážali smrťou redaktorom, lebo si dovolili byť k Maďarsku kritickí. Oni sa naozaj nezastavia pred ničím. A podotýkam takú maličkosť, že chcú -to sa u nás akosi tiež nespomína – oficiálne opäť zaviesť vojenskú službu…

  19. Igor 10. júla 2011 / 22:22

    Len tak mimochodom. Češi,ako aj všetko ostatné- ručičky,futbal,koláče,zbrane,ľudia,peniaze,
    muzika atď,atď považujú za nemysliteľné, aby v légiách existovali aj Slováci…
    Pozoruhodné je, že na uvedenej stránke http://nassmer.blogspot.com/2010/10/cesti-legionari-na-sibiri.html, priznávajú útok českých vojakov na Štefánikove lietadlo…a na okraj, kde skončilo alebo v ktorej českej banke sa nachádza zlato ulúpené légiami … 🙂

  20. Juraj Tichý, Bratislava 5. septembra 2011 / 20:41

    Poprosil by som anonymov, aby zverejnili svoje mena a mesto bydliska. Nech vieme s kym mame cest, pokial sa nehanbia za verejny nazor.

    Dalej by som takmer vacsine diskutujuci odporucil navstevu odbornej ambulancie z dovodneho podozrenia, ze trpia stihomamom. Madarske sprisahanie?

    Prestante robit hanbu Slovenskemu narodu a ociernovat ho vlastnym pocitom menejcennosti a zakomplexovanostou. Ak ste taki hrdi Slovaci ako o sebe pisete, tak Vas ziadna socha na nabrezi nemoze ohrozit. To vy vsak nie ste, lebo Vas ohrozuje! Jozef II. vedel po slovensky, to ze po slovensky vedela aj Maria Terezia je teda dost pravdepodobne.

    Obhajovat obrazoborectvo v akejkolvek forme moze podla mna len cisty hlupak a pokial aj ma titul (co pochybujem) mal by ho vratit. Dovod je kazdemu, kto ho ma jasny.

  21. Anton 5. septembra 2011 / 23:26

    Myslím si, že sa tu zabúda na ponaučenie z 1. a 2. svetovej vojny. Pýtam sa, to skutočne zahynuli tisíce našich starých otcov a otcov zbytočne? Zabudli sme, čo sa dialo? Nehovorili tí starí rodičia a rodičia svojím vnukom a deťom, čo sa dialo a o čo išlo? Môj starý otec, ktorý sa vrátil peši zúbožený zo zajatia v Rusku mi vždy hovoril. Nikdy viac „za cisára pána a jeho rodinu“, to si zapamätaj a rob všetko preto, aby sa to nikdy nevrátilo. Podľa môjho názoru ide o čistý revizionizmus a treba konečne proti nemu niečo robiť a nenechať sa opíjať hlúpymi pozlátkami na úrovni bulváru, ako sú napr. korunovačné slávnosti v Bratislave. Načo je to dobré? Pre koho sa to robí? Aby sme prilákali viac zahraničných turistov? Veď nevieme, čo so o nás myslia? Že sme zakomplexovaní hlupáci. To mi povedali viacerí Nemci s ktorými už roky spolupracujem i rodina spoza oceána. Tým chcem povedať, že si hovoríme i veci o ktorých sa hlupáčikovia, čo všetko vidia len z ponorky a tá je ešte v kalnej vode, nikdy nedozvedia.

  22. Anton Hrnko 6. septembra 2011 / 21:36

    Vážený pán Tichý,
    som veľmi rád, že sa za svoj názor nehanbíte a že zverejňujete svoje meno. Na druhej strane by som vám odporúčal navštíviť toho lekára vám. Nehnevajte sa, ale pravdepodobne trpíte veľkou stratou pamäte. na frontoch prvej svetovej vojny zahynulo 68 000 Slovákov a ďalšie desaťtisíce zostali do smrti mrzákmi. Hádam tým preživším veteránom, vdovám a sirotám nezazlievate, že nenávideli všetko, čo symbolizovalo staré Uhorsko. Nazvať ich luzou, vandalmi a obrazoborcami je ťažká neúcta k týmto mŕtvym a pozostalým. Obnovenie tohto pamätníka by bolo nepriamym označením tvorcov česko-slovenského štátu luzou, vandalmi a obrazoborcami, lebo onen pamätník bol odstránený na základe zákona národného zhromaždenia oslobodeného slovenského a českého národa. K zničeniu došlo v dôsledku pokusov o obnovenie Uhorska, ktoré v danej dobe symbolizovalo všetko to utrpenie, ktoré naši starí otcovia a praotcovia zašili. Môj starý otec Hrnko bol štyri roky na fronte, v zázemí mu zomrela žena a zostal s dvoma sirotami sám. Môj druhý starý otec (Gettin) bol na fronte iba rok (mal presne 18, keď ho asentírovali a zúčastnil sa oslobodzovania Slovenska r. 1919; jeho brat podpísal Pittburskú dohodu). Bol by napľutím na ich pamiatku, na pamiatku všetkých obetí prvej svetovej vojny a bojovníkov za národné oslobodenie Slovákov a Čechov, ak by sa tento pomník veľkomaďarského šoviniznu v Bratislave obnovil a dokonca nahradil Ľudovíta Štúra. To už nehovorím, že odpor proti nemu nie je obrazoborectcvo, ale obhajoba cti našich starých otcov, ktorých nám tu niekto chce označiť za luzu a vandalov.
    Skutočne, my Slováci sa máme za čo hanbiť! Najmä za takých spoluobčanov, ktorí v svojom hlbokom národnom bezvedomí neváhajú pošpiniť pamiatku svojich praotcov, ich obetu, aby sme my mohli žiť v slobode. Pán Tichý, odporúčal by som vám zamyslieť sa nad sebou a dať si odpoveď na otázku, či úsilie tých, čo vytvorili r. 1918 našu republiku si nezaslúži úctu?

  23. laco oravec 12. septembra 2011 / 21:27

    p.Tichý, máte pekné, slovenské priezvisko a podľa neho by ste sa mali aj správať! Hovoriť len vtedy, keď máte prečo, alebo k čomu, čo v tomto prípade neprichádza v úvahu! Totižto, zdá sa mi, že frustrovaný z celej debaty ste zrejme iba vy sám! Nič v zlom, troška sebareflexie….

  24. Jozef Viskup 9. mája 2013 / 13:26

    Vazeny pan Hrnko,
    v publikácii Biografia a historiografia, Slovenský, český a francúzsky pohľad (Spoločnosť Pro Historia, Bratislava, 2012, 240 str, autor Bohumila Ferenčuhová a kol.) na str.215, 5.r. zhora Bohumila Ferenčuhová tvrdí: “ …s následnou demontážou sochy Márie Terézie sa zúčastnili nielen legionári, ale celá „československá Bratislava“, vrátane ľudákov.
    Keďže Bohumila Ferenčuhová na toto svoje tvrdenie neuvádza žiadnu citáciu, tak mám ku Vám otázku, či sa tejto akcie zúčastnili aj ľudáci, alebo je to iba hypotéza Bohumili Ferenčuhovej.
    S uctou
    Jozef Viskup

  25. Jozef Viskup 9. mája 2013 / 13:45

    Mea maxima culpa.
    „… hypotéza Bohumily Ferenčuhovej.“

  26. Anton Hrnko 9. mája 2013 / 21:13

    Akcia proti Márii Terézii, teda proti uvedenému súsošiu nebola izolovaná. Presne v tom istom čase boli zrútené milenárne stĺpy v MUkačeve, v Nitre, na Devíne i pri Čadci. O niektorých aktivitách v tejto súvislosti odporúčam spomienky B. Varsíka alebo Blahozvesť od F. Jurigu. Taktiež je návrh zákona NZ Rčs, ktorý požaduje odstránenie menovaných pomníkov, s čím súhlasili všetci slovenskí poslanci. Konkrétne sa tým nezaoberám do hĺbky, ale už spomínané tri práce dávajú dostatok argumentov, aby som sa mohol stotožniť s názorom B. Ferenčuhovej.

  27. Jozef Viskup 28. mája 2013 / 10:52

    Vážený pán Hrnko,

    mám pred sebou knihu
    Branislav Varsík: O čom mlčia archívy.
    (Slovenský spisovateľ, Bratislava, 1987, 324 str.).
    O barbarskom zničení sochy Márie Terézie a svojej účasti na nej píše na strane 45. Citujem:
    ––––––––––––––––
    Rozhorčený dav s legionármi na čele strhol sochu Márie Terézie, ktorá stála na dnešnom Štúrovom námestí pri Dunaji, na mieste pomníka Štúrovcom. Socha Márie Terézie bola do tých čias neporušená. Treba sa mi priznať, že k rozhorčenému davu som sa pripojil i ja a pomáhal som ťahať hrubý povraz, prehodený okolo panovníčky a jej koňa.
    ––––––––––––––––
    O účasti ľudákov niet ani slova.

    Účasť Varsíka viem pochopiť, Varsík bol ECAV z Myjavy a o postoji ECAV k Márii Terézii svedčí nasledujúce vyjadrenie:
    Mária Terézia podporovala upaľovanie čarodejníc, ktoré vymysleli jezuiti. (!!!)
    In: http://www.koloseo.info/kniznica/staznost_natacanie.htm
    Ale aj z Varsíkovo vyjadrenia vidno, že barbarské ničenie sochy nepovažuje za hrdinstvo a nehlási sa ku nemu hrdinsky, ale previnilo.

    —————————-

    Mám tiež pred sebou publikáciu, na ktorú sa odvolávate.
    Dr. Ferdiš Juriga: KRIESENIE SLOVENSKÉHO NÁRODA A SLOVENSKEJ KRAJINY
    Nakladateľstvo Urbánek a spol. v Trnave 254 str.
    Kniha pozostáva z 2 častí:
    1. kniha – Dr.Ferdiš Juriga: BLAHOZVESŤ KRIESENIA SLOVENSKÉHO NÁRODA A SLOVENSKEJ KRAJINY.
    2. kniha – nemá nadpis. , 270 str.,
    + nestránkovaný obsah a nestránkovaný zoznam obrázkov.
    V tejto 2.časti je aj:
    – Rodný list Slovenského národa. Blahozvesť sebaurčovacieho práva Slovenského národa zvestoval Ferdiš Jurigadňa 19.októbra 1918 v Budapešti ako poslanec slovenského národa v poslaneckej snemovni Uhorskej krajiny od 30.apr.1906 do 14.nov.1918. str.25-86.
    – Rodný list Slovenskej krajiny. Blahozvesť ustanovenia Slovenskej krajiny zvestoval Dr.Ferdiš Jurigadňa 28.jôna 1927v Prahe ako poslanec slovenského národa v poslaneckej snemovni Československej republiky od 14.nov.1918 do 25.sept.1929. str.87-115.
    O Márii Terézii sa píše iba v 1.knihe na str.220. Citujem celý odsek:
    ––––––––––––––––
    Keby Juriga nebol iného spravil, ako že je prvým invokátorom, vzývateľom Matičky
    Sedmibolestnej ako Dobrej Matky Slovenského národa a Patrónky Slovenskej krajiny, že je prvým a najväčším rozširovateľom tejto idey, že sa značne pričinil, aby táto idea sa stala dokumentárnou skutočnosťou, že ju zvečnil skutočne umeleckým reliéfom z kararského mramoru bývalej sochy cisárovny Márie Terézie, zvečnil by si meno jak v Slovenskom národe, tak v cirkvi. Jeho kosti dávno budú spráchnivené, ale toto dielo jeho, prežije kararský mramor krásneho reliéfu v Šaštíne, odblesku duše jeho, lásky jeho k matke svojej, ako to dojemne vyjadruje v úvode svojej modlitebnej knižky: „Sedmibolestná“.

    –––––––––––––––––

    4x som si prečítal obe knihy (v tom zväzku), nikde viac nie je o Márii Terézii ani slova zmienky, či dokonca o ničení jej sochy a jeho účasti či účasti ľudákov na nej, alebo schvaľovanie tohto vandalského činu.

    –––––––––––––––––

    Prikladám článok Slovenského denníka z 27. 10. 1921.

    V Bratislave odstránili habsburské pamiatky.
    Dnes boly v Bratislave odstránené z verejných a súkromných budov pamiatky na Habsburgov a maďarské panstvo na Slovensku na zakročenie legionárov. O 4.hod. popol. Začali legionári sami odstraňovať pomník Márie Terézie a postavy obidvoch magnátov. Zajtra budú strhnuté ďalšie časti pomníka. Z niektorých maďarských nápisov a firiem na súkromných obchodoch boly strhnuté nápisy >>Pozsony>>. Akcia legionárov na očistu Bratislavy diala sa vo veľmi slušnej forme a nezapríčinila nikde zakročenie úradných orgánov.
    (Pozn. Čas pri hod. ne ťažko čitateľný, miesto 4. tam môže byť aj 1. V slovesách boly je napísané tvrdé y, teda ypsilon).

    Zarazilo ma, prečo Dr. Ferenčuhová zatiahla do toho barbarského ničenia sochy, ktoré decentne nazvala demontáž (!!!), ľudákov a že si nespomenula na socdemokratov (Československá sociálně demokratická strana dělnická), na národniarov (Slovenská národní a rolnická strana), na socialistov (Československá strana socialistická ), na židov (Sdružené strany židovské), ale zrovna iba na ľudákov a to bez citovania zdroja, čo sa veru v mojom vednom odbore (seizmika) nerobí.

    S úctou

    Jozef Viskup

  28. Anton Hrnko 28. mája 2013 / 21:38

    Pán Viskup,
    neviem, čo ste chceli povedať vaším príspevkom. V Blahozvesti sa Juriga rozpisuje o zrušení Arpádovho stĺpu na Devíne, čo sa dialo v tom istom čase, keď sa rušili ostatné Habsburské a milenárne pamätníky. Nemci hovoria: Mitgefangen, mitgehangen. Teda aj z toho sa dá usudzovať postoj ľudákov k rušeniu milenárneho súsošia na dnešnom Štúrovom námestí. Ohľadom existencie štátu boli ľudáci vždy za jedno s ostatnými politickými stranami v ČSR.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *